Mag de woningbouwvereniging een uitbreiding van mijn tuin weigeren, als alle vergelijkbare woningen een grotere tuin hebben? zie uitleg

Ik heb een hoekwoning met een voor- en achtertuin. Tussen de stoep van de zijstraat en mijn woning ligt een groenstrook van 450 cm. Die grond is eigendom van de woningbouwvereniging.
Alle andere hoekwoningen in de wijk hebben hun schutting tegen de stoep staan, en dus een veel grotere tuin. Het scheelt in totaal iets meer dan 80 m2. Dat is meer dan mijn voor- en achtertuin bij elkaar. Ik heb gevraagd de tuin te mogen uitbreiden, maar krijg slechts een strook van 120 cm aangeboden. Dat is niet eerlijk, gezien het feit dat we dezelfde huurprijs betalen. Mijn bezwaren worden afgedaan met de boodschap dat de dingen soms nou eenmaal niet eerlijk zijn, en dat ik blij mag zijn met wat ik krijg. Op de vraag waarom ik niet meer dan 120 cm erbij kan krijgen krijg ik al weken geen duidelijk antwoord.
Kan en mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaak kun je ee ndergelijke strook niet bij een tuin trekken, omdat er leidingen onderdoor lopen die voor het hele huizenblok van belang kunnen zijn.
Als je je huurprijs onredelijk vindt, is dat een heel ander traject. Met "eerlijk" heeft het helemaal niets te maken.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen bij de andere woningen dus niet want die hebben schijnbaar wel dat stuk grond. Leidingen lopen altijd aan de voorkant van de huizen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet altijd. In ons oude huis wouden de buren van de hoek ook de zijkant er bij hebben (omdat de gemeente niets aan onderhoud deed), en uiteindelijk hebben ze het zowaar gekregen, maar wel met de mededeling dat het niet afgezet en bebouwd mag worden vanwege die leidingen. Aan de kopse kant van een huizenrij ja. En nee, niet alle kopse kanten van alle huizenblokken in die straat hadden ze. Een paar maar, en dat had te maken met hoe de leidingen onder de wijk lagen. Nederland bestaat al sinds misschien nog wel eerder dan de jaren 70 niet meer uitsluitend uit straten, maar ook allerlei pleintjes, buurtjes en doolhofjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook in mijn huidige huis (vrijstaand) lopen ze er aan twee kanten omhéén , dus OOK aan de zijkant (beiden straatkanten).
ronron1212
7 jaar geleden
Ja vrijstaand dan moet het ergens anders na toe
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wij zitten hier twee onder één kap. Het zou heel goed kunnen dat er leidingen liggen, maar dan begrijp ik niet waarom ze dat niet gewoon zeggen. Het gaat ook niet alleen om de uitbreiding van de tuin, we wachten al drie maanden op een nieuwe afscheiding die ons is toegezegd.
Op dit moment staat er een jungle van een heg op de erfafscheiding. De vorige bewoner was een oud vrouwtje dat niets aan de tuin deed. Die heg zou voor de oplevering op 30 mei worden gerooid, en vervangen door een hek met klimop. Op kosten van de WBV. Gewoonlijk zorgt de bewoner zelf voor een schutting, maar in dit geval hebben ze een bepaald straataanzicht voor ogen, en plaatsen zij de afscheiding.
Toen dat hek vertraging opliep vroegen we dat stuk tuin erbij. Half juni kregen we die 120cm aangeboden, zonder uitleg waarom het niet meer kon zijn. Ook konden ze niet zeggen wanneer het hek dan wel geplaatst zou worden.
Toen volgde radiostilte tot vorige week, toen ik er weer eens achteraan ging. Nog steeds geen datum plaatsing hek, geen uitleg waarom ik niet meer grond erbij kan krijgen, en sterker, ik ben ineens "mondeling akkoord gegaan met een uitbreiding van één meter".
En dat van dat onderhoud door de gemeente, dat geldt hier ook. De halve buurt dumpt z'n snoeiafval tegen mijn heg in de groenstrook. Dat ligt daar maar te composteren en ongedierte aan te trekken. Geen enkel argument mag echter baten, ik krijg niet eens antwoord op mijn klachten. Wel leesbevestigingen, maar wekenlang geen antwoord.
Al bij al zitten we al drie maanden in onzekerheid, met een tuin die niet behoorlijk kan worden afgesloten en waar iedereen zomaar in kan kijken.
Ik vraag me af of ik op grond van alle drama geen aanspraak kan maken op enige toegeeflijkheid. In plaats van financiële compensatie voor het verloren woongenot, een extra stuk tuin erbij en we lullen nergens meer over.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan/mag zomaar. U heeft een overeenkomst met de WBV zonder die groenstrook en daar voldoet de WBV aan. U mag nog blij zijn met die 120cm die u erbij krijgt. Dat met andere huurders andere overeenkomsten worden gesloten doet daar niets aan af. De WBV voldoet aan de overeenkomst die er met u is. U kunt die 120cm natuurlijk wel weigeren, dan blijven de kosten voor onderhoud van die strook ook voor rekening van de WBV.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. Ik laat de vraag nog even open staan voor het geval er nog nuttige informatie uit de reacties komt. Maar, hoe teleurstellend ook, ik ben bang dat uw antwoord als "Beste Antwoord" uit de bus komt.