Als je een verwarming monteert die links en rechts een aanvoer heeft maakt het dan uit op welke pijp je de knop en het voetventiel zet?

Ik kan geen foto toevoegen. Maar uit de vloer komen 2 leidingen. Naast elkaar. En daar zat een H blok op, maar deze moest eraf.

Nu vraag ik me af of het uitmaakt op welke leiding het voetventiel komt en op welke de knop om de verwarming open te zetten.

Toegevoegd na 22 uur:
Invoer kan NIET aan de bovenkant. De leidingen komen overal in huis uit de vloer en de radiatoren hebben allemaal de aansluitingen voor het water aan de onderzeide.

Toegevoegd na 3 dagen:
Zie foto's van de situatie, de verwarming hangt inmiddels.
Helaas moest er toch een externe leiding komen. Als ik eerder gezien had dat de verwarming links en rechts onder de aansluitingen had, dan had ik de leidingen verlegt voordat de vloer gestort en betegeld werd :-(

Picture for question
9 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inwendig wordt het water vaak naar boven in de radiator gevoerd aan één kant.
Vaak is dat te zien. Bij design radiatoren weer niet. Soms moet je een stukje metaal in de radiator weg breken. Ik neem aan dat de kraan "gewoon" bovenin komt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komen er trouwens thermostaatkranen?
Dan maakt het allemaal iets minder uit.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb de vraag uitgebreid met foto's.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je tevens nog licht verwonderd bent over de ogenschijnlijk eenpunts aansluiting van de andere radiatoren in huis. Kijk dan eens naar het setje van drie afbeeldingen links op de volgende pagina:
http://www.sanitairwinkel.nl/overige/heimeier-e-z-onderblok-2-pijps-recht-1-2/#
De eerste afbeelding toont een foto van het onderblok. Let op de zgn. stromingspijp die er aan de bovenkant op zit.
De tweede afbeelding toont (helaas wat wazig) het binnenwerk. het warme water gaat indien de regelknop niet dichtgedraaid is door die stromingsbuis naar boven een stuk omhoog de radiator in.
Die stromingsbuis staat centraal in de éénpunts toegang onderin de radiator, en rond de voet van die stromingsbuis kan het afgekoelde af te voeren water via ogenschijnlijk hetzelfde toegangsgat wegstromen in het onderblok, naar links, en dan via het voetventiel dat normaal altijd open staat naar de afvoerleiding. Zo steekt dat in elkaar. Je hebt ook onderblokken waarbij er water van de warme kant rechtstreeks naar de koude kant kan stromen wanneer de regelkraan vrij ver of helemaal dichtgedraaid is. Bij zulke installaties loopt er dan altijd warm water naar de radiator toe, en als er geen behoefte aan verwarming is dan keert het via dus een soort kortsluiting meteen weer in de afvoer terug. Zie de afbeeldingen van
http://www.saniexpert.nl/Details/69246/HEIMEIER-eenpijps-onderblok-met-injectie-buis-11-mm- waarop je de stromingsbuis (hier injectiebuis genoemd) mooi kunt zien zitten op het midden van de ringvormige afvoeropening, terwijl je op de tekening van het binnenwerk kunt zien dat het ver of helemaal dichtdraaien van de regelkraan tegelijk een opening vrijmaakt waarlangs warm aanvoerwater rechtstreeks naar het afvoergedeelte van het blok kan doorstromen, waar het zich bij gedeeltelijk openstaande regeling dan mengt met het afgekoelde water uit de radiator. Ook deze horizontale injectiebuis moet (in een ander type radiator) helpen voorkomen dat er heet water rechtstreeks weer de afvoer in stroomt.

Het beste antwoord

De knop maakt uit, zeker als er (ooit) een thermostaatkraan op komt wil je die op de aanvoer hebben.
Ook voor de stroming door de radiator maakt het uit. Je wilt het hete water bovenin invoeren.
Voetventiel maakt niet uit, meestal zet je die op de uitgang omdat daar plek is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het lijkt me goed om hier even te vermelden waarom het beter is om een thermostaatkraan op de aanvoer te hebben.
Een regelkraan in de afvoer kan evengoed de stroming naar behoefte dichtknijpen, maar er kan dan bij dichtgehouden regelkraan (d.w.z. geen doorstroming van de radiator) gemakkelijk wat warm water vanaf de aanvoerleiding doordringen bovenin de radiator. Omdat je nu eenmaal met één ventiel regelt, en niet met twee, kun je de regeling beter op de warmste buis hebben, en dat is de aanvoer. Wat de stroming in de radiator van boven naar onderen betreft heb ik praktijkervaring met de omgekeerde situatie. Op de werkplek van mijn laatste werkkring is het om mij niet bekende redenen andersom uitgevoerd. Bij het opendraaien van de radiatorknop stijgt het onderin aangevoerde warme water dan onmiddellijk in de radiator op en spreidt het zich bovenin uit, waardoor er dus voortdurend een deel meteen weer door de bovenaan aangesloten afvoer verdwijnt. Op die manier duurt het uiteraard erg lang voordat de radiator volledig warm kan worden.
Maar zo voorkom je grote variaties in de afvoertemperatuur. Aangezien het verwarmingswater als koelwater van een dieselmotor afkomstig is, kán dat misschien de bedoeling ervan zijn. Al blijf ik het bizar vinden. Als je de kraan met de bedieningsknop op de aanvoer wilt hebben, is de overblijvende en enige logische plek van het tweede ventiel op de afvoer.
Een “voet”ventiel op dezelfde buis als het met de hand afsluitbaar bedieningsventiel heeft geen zin, en het ontbreken van het tweede ventiel op de tweede aansluiting zal node gemist worden als de radiator een keer los moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij komt nog dat (sommige) thermostaatkranen op de aanvoer moeten, omdat ze niet werking als de stroomrichting verkeerd is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb de vraag uitgebreid met foto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles zit vast, dus eerst meer eens kijken of het werkt, ik denk dat het wel goed zit.
Eventueel zou je nog een stijgbuis kunnen plaatsen, maar dat is als het goed is niet nodig, deze radiatoren zijn ervoor gemaakt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bedankt voor het plaatsen van de foto’s. De leidingen zijn nu dus aangesloten zoals de ontwerper van de radiator het bedoeld heeft, dus je mag inderdaad verwachten dat het qua werking (de stroming van het water van aanvoer naar afvoer) in orde is.
Als je de afvoerleiding in de vloer definitief verlegd had naar de linkeronderzijde van de radiator, dan had dat er inderdaad nog iets netter uitgezien.
Maar daar staat tegenover dat je dan bij een vernieuwing (in de hopelijk verre toekomst) gebonden bent aan die “in steen gehouwen” afstand van aanvoer en afvoer. Ik vermoed dat de twee leidingen dicht bij elkaar veel gebruikelijker is, dan kun je altijd nog alle kanten op. Lees hier http://www.klusidee.nl/Forum/about50158.html (zonodig) een topic van iemand anders met ongeveer dezelfde vraag. Zoals daar ook al gezegd wordt: deze situatie is al vaker online besproken. Bijvoorbeeld op Klusidee.

Andere antwoorden (1)

Naast de diverse antwoorden en reacties die al gegeven zijn is er nog een reden om de invoer aan de bovenkant van de radiator te houden. Je hebt de beste warmteoverdracht als de stroming van het water in de radiator en de stroming van de omgevende lucht tegengesteld zijn. De warme lucht stijgt op, dus moet het water van boven naar beneden stromen. De ontwerper van een radiator gaat er altijd vanuit dat het warme water aan de bovenzijde wordt ingevoerd (regenstroomprincipe).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als de ontwerper er vanuit gaat dat het water van boven komt, waarom heeft hij dan de aansluitingen aan de onderkant van de radiator gemaakt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De warme aansluiting zit dan wel onderaan, maar in de radiator gaat het warme water eerst omhoog. Dit maakt een lelijke externe leiding naar boven overbodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi DavidBartenste,
De radiator van vragensteller heeft vrij zeker de aansluitingen naast elkaar aan de onderzijde zitten. Dat is aan de zijkant waar je bovenaan de thermostaatknop ziet.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb de vraag uitgebreid met foto's