Welke brandblusser is het meest geschikt voor in huis?

Welke brandblusser is het beste om in een woning te hebben of wordt het meest thuis gebruikt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Een schuimblusser, eventueel gecombineerd met een poederblusser.

De schuimblusser kun je gebruiken voor kleine brandjes van brandende vaste stoffen (brandklasse A) en vloeistoffen (brandklasse B), dus goed geschikt voor binnenshuis.

Een poederblusser is goedkoper en kan behalve klasse A- en B-branden ook klasse C-branden (gasbranden) goed blussen, dus is puur qua bescherming in feite krachtiger. Maar een poederblusser wil je liever niet binnenshuis gebruiken want het trekt overal in en vreet alles aan door de chemicaliën; voornamelijk apparatuur kan er ingrijpend van gaan roesten. Poederblussers zijn dus met name geschikt voor branden in tuin of camping en autobranden.

Je kunt natuurlijk ook van allebei de soorten een blusser ophangen; dat is waar ik zelf voor gekozen heb. Uiteindelijk is het een kwestie van een paar tientjes.

Ik kan je aanraden eens een cursus BHV (bedrijfshulpverlening) te doen om persoonlijk ervaring op te doen met brandblussen (en eerste hulp en reanimatie). Enorm nuttig, eigenlijk zou dit op de lagere school verplicht moeten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Vergeet de blusdeken niet. Deze is uitstekende geschikt voor het blussen van bijvoorbeeld vlam in de pan (niet elke pan heeft een passend deksel) of een prullebak waar iemand een asbak in leeg gooit. En ALS je ooit een poederblusser gebruikt in huis. Meld dit dan bij de verzekering. Sommige apparatuur gaat pas na een paar weken kapot en dan kun je dit niet verhalen als je niet gemeld hebt dat er een poederblusser gebruikt is. Verder + van mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Blusdeken was geen onderdeel van de vraag, maar zeker ook nuttig om te hebben. Poederblusser-gebruik melden bij verzekering: goed punt! Maar sowieso, poederblusser dus liever niet binnenshuis gebruiken. 't Is nou dat ik in de tuin en schuur nog wel eens met (kleine hoeveelheden) gassen en brandstoffen werk, daarom heb ik bij de deur een poederblusser. Wat misschien nog wel belangrijker is om het over te hebben qua brandblussers is de plek waar je ze plaatst. Zo veel mensen die ooit een blussertje hebben gekocht dat al vijf jaar staat weg te roesten in het gootsteenkastje achter een stapel oude ongebruikte pannen... Zorg dat ze op een centrale en goed bereikbare plek hangen (bij de vluchtwegen) en dat ze altijd onmiddellijk op te pakken en te gebruiken zijn (en je geen kastjes hoeft te openen of tussen jassen en tassen hoeft te woelen). Dit moeten mensen echt een keer goed in hun oren knopen:
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Elke extra seconde die je nodig hebt om de brandblusser te bereiken kan het verschil betekenen tussen je keuken moeten schoonmaken en een totaal uitgefikt woonpand met tonnen schade.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat de blusdeken geen onderdeel is van de vraag. Er word gevraagd welke brandblusser...
Een blusdeken is toch ook een vorm van een brandblusser? Ik heb inderdaad ook de gekste dingen gezien met brandblussers. Ook bij bedrijven. -slanghaspel in een kast...die je met een sleutel moet openen, sleutel in een sleutelkluis en van die kluis heeft alleen het hoofd van het gebouw de sleutel. Die is 3x per week aanwezig. Van 8-17 gebouw 7 dagen open van 7-22
-schuimblusser druk meter rood...laatste controle 1998
-co2 blussers staan allemaal op de grond en worden gebruikt als deurstopper hebben een sticker "afgekeurd" geen andere blussers aanwezig.
- sprinklerinstallatie die gebruikt wordt om posters en banners aan op te hangen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Niemand die het beseft totdat het fout gaat.