Welk dekbed is beter, met 100% eendendons of met 90% ganzendons?

Ik wil een nieuw dekbed aanschaffen en kan daar wel wat hulp bij gebruiken.

Ik heb natuurlijk al wel wat onderzoek gedaan en ik weet dan ook dat ganzendons beter is dan eendendons. Maar ik kan mij iets vaags herinneren dat 100% eendendons wel weer beter is dan 90% ganzendons, gewoonweg omdat het meer dons is. Klopt dit of zit het toch anders?

Dit zijn de 2 dekbedden die ik op het oog heb:

http://www.lusanna.nl/diamant-dekbed-ganzendons-4-seizoenen.html?id=20497619&quantity=1
( de ganzendons)

https://www.dekbed-discounter.nl/primaviera-deluxe-dekbed-velvet-dons-4-seizoenen.html?id=42233322&quantity=1
( de eendendons)

Qua prijs zijn ze redelijk vergelijkbaar. Uiteraard weet ik dat 100% ganzendons het allerbeste is, maar helaas is dat niet mogelijk met het budget dat ik heb, het moet echt onder de €200 blijven.

Het is een grote uitgave en het is zeker de bedoeling dat het dekbed jaren meegaat dus wil ik zeker weten dat ik de juiste beslissing maak. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
7.5K

Het beste antwoord

Het verschil tussen ganzendons en eendendons is vrij klein. Indien je de keuze hebt uit een 90% ganzendons of een 100% eendendons dekbed, dan kun je beter voor 100% eendendons gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het dekbed uit je voorbeeld heeft overigens slechts 90% eendendons en 10% eendenveertjes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bij Bruker slechts € 130,-:
http://www.brukertextiel.nl/primaviera-deluxe-dekbed-200x200-velvet-down-4-sei.html

Toegevoegd na 29 minuten:
Een gans is groter dan een eend, dat betekent ook grotere donsvlokken. Hierdoor is er iets minder dons nodig om hetzelfde warmteniveau te bereiken.
Daarnaast behoudt ganzendons langer zijn veerkracht, waardoor een dekbed langer meegaat.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Volgens mij is dat een foutje op de website ik heb op hun eigen site gekeken en daar staat dat het om 100% gaat, verwarrend.. http://www.primavieradeluxe.com/nl/quilt-pd-velvet-down-4-season
SimonV
7 jaar geleden
Komt waarschijnlijk doordat de enkelversie 90% eendendons heeft. http://www.primavieradeluxe.com/nl/quilt-pd-velvet-down-mono
SimonV
7 jaar geleden
Overigens heb ik zelf goede ervaringen met bedsupply.
Daar kost het dekbed € 160,-: ook goedkoper dan de discounter. https://www.bedsupply.eu/4-seizoenen-dekbed-primaviera-deluxe-dons.html In 2013 kreeg deze de Thuiswinkel Award "Beste webwinkel van Nederland" in de categorie slapen. https://www.bedsupply.eu/over-etrias
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah vandaar oke :-). Oke dankjewel ik zal er zeker even gaan kijken :-)
SimonV
7 jaar geleden
Of Brukertextiel.nl dus: slechts € 130,-:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt inderdaad, die is 200x200, heb toch besloten om voor 200x220 te gaan en die hebben ze helaas niet. Hij is ook goedkoper op de eigen website dus wellicht koop ik hem dan daar :) bedankt in ieder geval.
SimonV
7 jaar geleden
200x220:
Bedsupply: € 170,- (geen verzendkosten) Toch de moeite.

Andere antwoorden (1)

Een wijd verbreid misverstand: ganzendons zou beter zijn dan eendendons. WEL is het zo dat het isolatievermogen van ganzendons iets hoger is dan het isolatievermogen van eendendons. Bij gelijkwaardige grootte heeft eendendons 87% van het isolatievermogen van het ganzendons.
Ook zijn de donspluizen van de gans over het algemeen groter dan die van de eend. Door deze aspecten is ganzendons iets meer gewild (en ook duurder) dan eendendons. Echter, een hoogwaardige kwaliteit eendendons is te verkiezen boven een minder hoogwaardige kwaliteit ganzendons.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :-)