hoeveel apparatuur kan er op een tweede dubbelstekker?

Op onze slaapkamer hebben we 1 wandcontactdoos vrij. Deze zit achter een kast, en is met een platte stekker naar zo'n 3-stekker doos verbonden (zo gekocht in de winkel). Helaas is de kabellengte slechts zo'n 50 cm. Tegen de andere/tegenoverliggende wand, waar geen wandcontactdozen zijn, komt binnenkort een elektrische boxspring plus twee nachtlampjes plus twee wekkerradios.

Is het veilig genoeg om op de bestaande 3-stekker doos een stevige verlengkabel met een 6-stekker doos aan te sluiten die achter de plint langs naar de andere kant van de kamer geleid wordt, alwaar dan de eerder genoemde apparatuur op aangesloten wordt?

Ideaal zou een 10 meter lange 6-stekker doos zijn, die aan de andere kant een platte stekker heeft voor achter de kast...maar die heb ik nog nergens kunnen vinden. Het om laten leggen van de stopcontacten naar de tegenoverliggende muur is uit budgettaire redenen Helaas niet mogelijk.

Toegevoegd na 4 uur:
PS; het stopcontact in de muur is helaas niet geaard, ik weet niet of het nog handig is omdat te vermelden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
paulus811
7 jaar geleden
De apparaten die je beschrijft zijn geen probleem om op een stopcontact aan te sluiten. Ik zou persoonlijk wel een losse platte stekker, 10 meter kabel en een contactdoos kopen en de verlengkabel zelf monteren. Zo moeilijk is dat niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de stroomvoorziening maakt het eigenlijk weinig uit of je een extern verlengsnoer gebruikt of de leidingen doortrekt naar een andere plaats ;-) . Het ziet er hooguit wat strakker uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de installatie op zich in orde is en als het goeie stekkendozen zijn, maakt het niet uit wat je erop aansluit. Elke goeie stekkerdoos kan veel meer dan 16A hebben en bij overbelasting zal dus de zekering uitslaan.
Helaas wordt er veel Chinese troep verkocht. Ziet er allemaal stevig uit, maar dat zegt weinig. Neem bij voorkeur ook geen doos met schakelaar met lampje. Ik heb er meerdere gezien die flink geblakerd en/of kapot waren. Ga er ook af en toe even met een stofzuiger bij langs.
tinus1969
7 jaar geleden
Ik zou idd ook de bestaande 3-doos vervangen door een 6-doos. Verlengsnoeren kun je bij goede/grote dhz-zaken kopen en netjkes op maat maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Losse (super) platte stekker, snoer en losse doos kopen.
Eventueel bij een lokaal installatie bedrijf die het vast wel aan elkaar wilt maken. (tegen een vergoeding)
paulus811
7 jaar geleden
Dit is nou echt zo'n klusje dat je een keer zelf moet doen. En natuurlijk moet je voorzichtig zijn met elektra, maar er is vast wel iemand in de buurt die je wil helpen. Het is zo ontzettend handig om dit soort kleine klusjes zelf te kunnen.

Antwoorden (2)

Zolang je er geen straalkachels, frituurpannen, waterkokers en andere "grootverbruikers" op aansluit, zal dat geen enkel probleem zijn. Zorg alleen wel voor een goede kwaliteit geaarde stopcontacten - dat is altijd slim - en kijk ook even of de originele "stekkerdoos" aan de eisen voldoet.

Ik heb op één stopcontact een boxspring, een lamp, een wekker, een ventilator, een apneuapparaat, laders voor telefoon en tablet, twee lampen en soms ook nog een stofzuiger, en daar gaat nooit wat mis mee, en ze staan eigenlijk ook nooit allemaal tegelijk stroom te trekken. (Wat een ander verhaal is met de frituurpan en de waterkoker gelijk aanzetten met de vaatwasser, maar dan is het nooit zozeer de stekkerdoos alswel de stop ;-))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"geaard" heeft geen meerwaarde als het stopcontact niet geaard is. (maar kwaad kan het ook niet)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha, nee, dan niet ,maar ik ga er voor het gemak maar even van uit da het enige stopcontact op de slaapkamer vermoedelijk wel geaard is ;-)
Als je apparaten bij elkaar opgeteld niet meer zijn dan 3800 Watt en de draadjes zijn dik genoeg zal er niet teveel warmteontwikkeling zijn om brand te veroorzaken is het veilig.