Manifesteert kalkaanslag zich eerder op de warm- of koudwaterleiding?

Daarnet onder de douche merkte ik dat de thermostaatkraan, niet goed werkt. Als ik die kouder zette, nam de waterdruk enorm af, tevens zit er geen goede vloeiende lijn tussen heet water en koud water (krijg dus met geen mogelijkheid lauw water).

Als ik de kraan helemaal naar koud draai is de waterdruk zeer laag.
Is er iemand met verstand van kalk, want ik zit in een kalkrijk gebied en misschien is de koudwaterleiding verkalkt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
9.2K

Antwoorden (2)

'Product: Ontharder
Koud water hoeft niet onthard te worden

NIET WAAR

Niets belet de gebruiker om koud water in een normale woning te ontharden. Water dat drinkbaar is wanneer het de waterontharder binnenkomt, blijft dat ook bij het verlaten van het toestel.

Alhoewel koud water minder kalkaanslag veroorzaakt dan warm water, is het beter ook het koud water te ontharden. Allereerst omdat er een héél aantal huishoudtoestellen zijn waarbij water verwarmd wordt; en in al deze toestellen wordt koud water als basis gebruikt.

Voor vaatwasfabrikanten is dit niets nieuws: zij bouwen steevast een waterontharder in hun toestellen in. En zelfs voor koudwatertoepassingen is het raadzaam onthard water te gebruiken. Kijkt u maar eens in de waterbak van uw hond of kat, waarvan u het water regelmatig ververst; na enkele maanden treedt ook hier duidelijk kalkaanslag op!
* informatie is afkomstig van Aqua Belgica, de beroepsvereniging van waterbehandelingsbedrijven.'

Hier zie je al dat warm water meer kalkaanslag veroorzaakt dan koud water.

Eventjes zoeken in de bron en daarin zie je dit antwoord :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kalk zet zich het meest af in de heet-water leiding. Zolang jij de thermostaat op warm hebt staan, komt er koud én heet water door de kraan. Ga jij nu de thermostaat naar koud draaien, dan komt er minder water door de kraan, doordat je het heet water gaat afknijpen, terwijl er niet méér koud water door de kraan stroomt.
Eigenlijk zou je een goede water-ontkalker moeten plaatsen vóór de thermostaatkraan, om een goede blijvende werking te handhaven.

Toegevoegd na 2 minuten:
www.aquacell-waterontharder.nl
jc54