Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Snijdt een mes aan één of aan twee kanten?

Spreekwoordelijk zegt men van wel, maar is dat ook echt zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Denk dat ik je snap; De scherpe rand van een mes, de radius, drukt als het ware (al zou je papier doorsnijden) een klein stukje van het mes af, het papier in tweeën. het komt door de druk, omdat het randje zo klein is, hoe scherper die hoek, des te meer druk per oppervlakte. het mes snijdt eigenlijk niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een mes heeft inderdaad een scherpe kant waar je normaal mee snijd, maar met de andere kant, kun je met een beetje moeite ook wel snijden hoor. Denk aan bijvoorbeeld een komkommer, of boter, of kaas, daarvoor kun je beide zijden van het mes gebruiken, en ik denk dat daar het spreekwoord uiteindelijk ook vandaan komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mes snijdt in de regel slechts aan één kant.

De uitzondering hierop is natuurlijk een tweezijdig mes, dus een mes dat scherpgeslepen is aan twee kanten, onder de Nederlandse wetgeving wordt hier overigens ook een zaagtanding aan een kant onder verstaan.

Aangezien het voor huis-tuin-en-keuken-gebruik niet zo nuttig is om een tweesnijdend mes te hebben is het zo dat de meeste messen slechts een snijkant hebben.

In het spreekwoord / het gezegde snijdt het mes wel aan twee kanten, waar mee symbolisch gezegd wordt dat iets twee kanten heeft, net zoals bijvoorbeeld gezegd wordt de keerzijde van de medaille.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zal wel iets verkeerd gezegd hebben, waar is die min voor bedoeld?
Aan één of allebei, ik heb een broodmes dat aan één kant snijdt en een vleesmes die aan twee kanten snijdt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met het mes werd oorspronkelijk het ploegmes bedoeld, wat dus wel aan 2 kanten scherp is
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Heel flauw antwoord, maar het is afhankelijk van het mes. Er zijn (veel) messen die maar aan één kant snijden, maar er zijn ook messen die aan twee kanten snijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing