Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekenen de lettercodes L N E op een USB-stopcontact?

Ik heb een inbouwstopcontact met USB gekocht, hier zit geen gebruiksaanwijzing bij. Nu zitten er drie ingangen voor kabels op. Alle drie staat een andere letter bij.. De L, N + E..
Wie weet welke code waarvoor is.. Ik neem aan eentje voor de plus.. Eentje voor de min.. En eentje aarde.. Maar wat is wat..

Wie mij het goede antwoord geeft ben ik eeuwig dankbaar ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Via de uitleg op https://youtu.be/5l8RpZDOL5A leerde ik dat er sprake is van Fase, Nul en Aarde. In het Engels heten die Live, Neutral en Earth. L is dus Live (fase = bruin of zwart), N is Neutral (nul = blauw) en E is Earth (aarde = groen/geel).
Succes met het aansluiten!
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
+ Heel strikt genomen is de fase draad altijd bruin. Zwart is een schakeldraad en zit tussen een schakelaar en de betreffende lamp (of wat er ook aan zit). Maar zwart is dan wel de draad waar je je fase op kan meten. Voor stopcontacten heb je over het algemeen geen schakeldraad nodig (tenzij je stopcontact op een schakelaar zit).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thnx! Ik kon het nergens vinden :)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing