Hoe werkt huurtoeslag bij eigenaren die woningen verhuren?

Wanneer geeft de belastingdienst huurtoeslag aan een huurwoning? Moet de eigenaar van die woning die dit verhuurt een contract tekenen met de belastingdienst? Want ik lees dat veel woningen die verhuurt worden daar kun je geen huurtoeslag aanvragen, waar heeft dit dan mee te maken? Die huurwoningen waarbij je geen huurtoeslag kunt krijgen zitten in huurtoeslaggrens, maar ze vragen wel huur voor de woning en je kunt ook jezelf inschrijven bij de gemeente.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
8.6K

Het beste antwoord

De huurtoeslag is voor de huurders, daar heeft de verhuurder niets mee te maken.

Of de huurder de toeslag krijgt en zo ja, hoe hoog die wordt hangt o.a. van zijn inkomen, vermogen, al/niet met meer mensen in de woning wonen en natuurlijk het huurbedrag van de woning.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de huur hoger is dan eur 710,68/maand is er in ieder geval geen recht op huurtoeslag.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een woning te huur voor 600 euro, daarbij zegt de makelaar dat je geen recht hebt op huurtoeslag algemeen. Maar waarom niet als het niet om de verhuurder gaat? Makelaar kent niet de gegevens van de geïnteresseerden.
Computoon
8 jaar geleden
Dat kan de makelaar inderdaad (in het algemeen gesproken) niet weten. Maar wel bijv. wanneer het geen zelfstandige woonruimte betreft (geen eigen voordeur), voor die woningen bestaat geen recht op huurtoeslag. En ook als de belangstellender jonger dan 23 jaar zijn, weet hij dat ze geen recht hebben op huurtoeslag als de huurprijs van een woning eur 600.- is. (Want de maximale rekenhuur voor huurtoeslag ligt bij die leeftijdscategorie een stuk lager.) Overigens: de Belastingdienst bepaalt of iemand recht heeft op huurtoeslag, volgens regels die jaarlijks kunnen wijzigen.

Andere antwoorden (1)

De enigste invloed die een eigenaar uit kan oefen of wel of niet huurtoeslag is de hoogte van de huur. Alleen huizen onder de huurtoeslag grens komen in aanmerking voor huurtoeslag. Er zijn uitzonderingen namelijk appartementen met een gedeelde toilet en/of keuken, een groepswoning voor ouderen, een woongebouw voor begeleid wonen of aangepast voor iemand met een handicap is dit het geval neem dan contact op met de belasting dienst voor de regels.

De huur voor normale huizen dient te liggen tussen de € 231,87 en maximaal € 710,68. Voor huurders jonger dan 23 jaar zonder inwonende minderjarige kinderen is het maximaal 409,92 euro.

Dus alleen voor huizen met hogere kale huur dan 710,68 euro dient de eigenaar contact opnemen met de belastingdienst en daaronder is het niet nodig.