Is het beter om de thermostaat altijd op 19 graden te laten staan of om deze 's nachts terug te zetten?

Ik heb een huis met energielabel g
En als ik de verwarming terugzet is het binnen no-time ook die temperatuur.
Is het dan niet beter om gewoon altijd 19 graden aan te houden?
Ook in wooncomfort als ik dan thuis kom of uit bed kom is het altijd al de juiste temperatuur.
En scheelt dit veel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Constant op 19 graden kost meer energie. Het betekend dat zelfs 's nachts de verwarming aan zal gaan. Als je de thermostaat 's nachts lager zet voor komt dat er nacht stookkosten zijn. Nu zal bij een goed geïsoleerd huis. De temperatuur snel op de gewenste waarde zijn en 's nachts niet sterk dalen. Wel is er de neiging om bij een handmatige bediende thermostaat de temperatuur tijdelijk hoger dan 19 graden in te stellen. Vandaar het mij voorkeur heeft om een klok thermostaat te nemen en op de tijden dat de bewoners wakker en aanwezig zijn op 19 graden in te stellen en de rest van de tijd op 16 graden. Toegevoegd na 9 minuten: Bij een slecht geisoleerd huis zal een slimme thermostaat leren hoe vroeg de verwarming aan moet om te zorgen als je thuis komt het 19 graden is. Naast investeren in een thermostaat is ook investeren in isolatie een manier om het huis comfortabeler te krijgen. Constant op 19 graden is meer een tijdelijke oplossing, dan een lange termijn oplossing. Misschien is 17 graden in de winter en 19 graden in voor en najaar een manier om minder stookkosten te hebben.

Terugzetten. Je energieverlies neemt heel snel toe bij een hogere temperatuur, je ketel krijgt niet een enorm veel lager rendement als hij een wat groter temperatuurverschil moet overbruggen. In de bron staat waarom, en heel veel andere info over energieverbruik van CVs. Toegevoegd na 31 minuten: De thermostaat 1 graad lager zetten levert je ongeveer 7% minder stookkosten op. Van 19 naar 15 scheelt dus een procent of 28.

Bronnen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100