Wanneer kun je het beste planten verpoten?

Ik wil graag mijn hortensias en rhododendrons verplaatsen
wanneer kun je dat het beste doen? En kun je dan ook tegelijkertijd de hortensia snoeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Het beste antwoord

Het beste jaargetijde om vaste planten, heesters en bomen te verplanten is zo midden tot eind september. snoei eerst terug, schep hem ruim uit en verplaats hem dan naar zijn nieuwe bestemming. Geef ruim water, ook na een week weer ruim water geven. De reden dat je het tegen de herfst doet is omdat de plant dan nog voor de winter kan aanslaan en dan de winter makkelijker overleeft, ook is de verdamping in de herfst een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hortensia bloeit op takken die zich het jaar ervoor hebben gevormd. Het beste kan je dus vlot na de bloei snoeien. De nieuwe uitlopers zullen het jaar er op bloeien.

Verplaatsen van heesters doe ik altijd in het vroege voorjaar, zo ongeveer wanneer alles weer tot leven komt: De plant heeft nog geen blad, verdampt weinig. Wel is het warm genoeg voor wonden aan wortels om zich snel te herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten en heesters kun je het hele jaar door verplaatsen. Alleen als het vriest of de betreffende plant of heester in bloei staat, wordt het afgeraden.
Denk er wel om het nieuwe plantgat eerst goed vol te gooien met water. Minimaal tien liter maar liever nog het dubbele of meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eind september tot half november. Er zijn vaste planten die wel een jaar nodig hebben om weer in bloei te komen. Die dus het aankomende jaar nodig hebben om te herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Rhododendron is familie van de Ericaceeën, deze hele familie hebben geen gewone wortels maar haarwortels en kan je daarom het hele jaar door verplanten, wel altijd veel potgrond of tuinturf in het plantgat!
Hortensia's kan je verplanten als het blad er af is, de beste tijd in het vroege voorjaar, direct na de winter, kan je hem meteen snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allerbeste tijd is toch in de herfst, eind september en oktober. De plant kan dan nog wat doorwortelen en goed aanslaan voor de winter. In de winter als het niet vriest kan ook, maar dan moet u zoveel mogelijk kluit aan de plant laten zitten. Overings kan de plant het hele jaar door verplant worden (behalve wanneer het vriest).
Denk er aan niet te diep planten.
Van Oktober tot en met november kun je Hortensia's verplaatsen, als de meeste bladeren van de plant zijn gevallen. Ook het vroege voorjaar is geschikt, maar het
mag zeker niet vriezen.