Wie moet bij het bouwen tegen een halfopen bebouwing (3-gevelwoning) de aanpassingen uitvoeren aan pannen, dakoversteek en dakgoot?

BELANGRIJK: Dakpannen, dakgoot en oversteek komen tot helemaal boven de door de buur over te nemen scheimuur. Is dit standaard? Is dit per definitie foutief? De architect zegt dat het wel zo moest, omdat anders de muur niet beschermd was tegen de regen (vandaar dat de dakpannen zo ver komen, en daardoor ook de dakoversteek en de dakgoot). Klopt dat?

Ik vind dat de architect verantwoordelijk is samen met de aannemer, want die hebben het respectievelijk zo getekend, uitgevoerd en goedgekeurd. De architect zegt dat de aanpassingswerken door de (aannemer van) de buurman uitgevoerd moeten worden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Heb je misschien een tekening, foto of schets van de situatie?
Als ik je vraag lees begrijp ik daaruit dat je een uitbreiding van jou woning op een deel grond van je buurman gebouwd hebt, klopt dit? Of dat de muur wel op jou grond staat, maar het dakoverstek en de goot liggen boven de grond van jou buurman.
In beide gevallen heb je een probleem als je dit niet van te voren hebt overlegd met de buurman. Jij bouwt dan namelijk op zijn grond.
Van de Architect en de Aannemer mag je bij het aannemen van de werkzaamheden verwachten dat zij bij jou navraag doen naar de eigendomssituatie. Bij twijfel over de erfgrensen zijn zij ook degenen die moeten zorgen dat jouw bouwplan geen problemen opleveren met je buren.
Ik zou hen er op aanspreken en dit vervolgens door hun met je buurman op te laten lossen.

Robert