Kan je een Amaryllisbol overhouden?

Had dit jaar een prachtige bol, twee stengels, 1 met 2 bloemen en de ander met 4! Echt zo prachtig! Nu wil ik proberen om hem nog een kans te geven maar is dat mogelijk? En zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Een Amaryllis is een bol die na een droge rustperiode weer gaat bloeien, na de bloei gaat de plant weer groeien en moet weer nieuwe energie verzamelen voor het volgend jaar.
Het is dus heel belangrijk, dat de plant na de bloei het goed heeft, anders bloeit hij volgend jaar niet meer.
Als je een tuin hebt, dan kan je hem na half mei in de tuin planten, de bladeren zullen dan heel groot worden en ook de bol gaat groeien.
In de herfst haal je hem uit de grond en snijdt het blad er af.
Nu kan je de bol droog en warm weg leggen voor zijn rusttijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor cavi, dat gaat best, wel regelmatig mest geven en vanaf eind augustus geen water meer geven, na 1 maand de bol er uit halen en droog, warm wegleggen.
Rieneke1
14 jaar geleden
ja hoor cavi, dat kan, zo doe ik het al jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank Ed, +1 voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk uitgebreid en volledig antwoord!

Andere antwoorden (2)

ja. ik heb hem ook :D
even lezen hoor:
het staat op de verpakking.
na de bloei: verwijder de uitgebloeide stelen maar laat de bladeren aan de bol. plaats de pot op een zonnige plaats. 1x p week extra voeding geven. verwijder het blad in oktober van t volgende jaar. in orginele pot bewaren en in januari met nieuwe potgrond opnieuw oppoten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat wel ik doe het ook ieder jaar maar als ze keer erop bloeien zijn er wel minder en minder mooie bloemen
en het is best moeilijk om hem over te houden ivm water geven niet te veel en niet te weinig