hoe kan het dat de hoofdzekering kapot gaat zonder dat er een groep uitvalt?

Ik was aan het stofzuigen. Ineens hoorde ik een flinke klap en viel alle stroom in huis uit. Ik ben daarna naar de meterkast gegaan en zag dat alle schakelaars van de groepen nog gewoon omhoog stonden, maar had totaal geen stroom meer in het hele huis. Uiteindelijk is de hoofdzekering (in het beveiligde kastje onder de slimme meter) vervangen door een monteur van Stedin.

Kan dit aan het stopcontact liggen? of Kan het aan de stofzuiger liggen? of was de hoofdzekering gewoon te oud?

Alle hulp is meer dan welkom want ik ben echt een dikke 0 op het gebied van elektriciteit e.d.

Alvast bedankt voor alle hulp die ik mag krijgen ;-)

Groetjes, Harrie

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
10.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan heb jij meer ampere's gevraagd op dat moment dan het net leveren kan een hoofd zekering in het verzegelde kastje is standaard 25 amere als je meer vraagt knalt hij er uit ( gebeurt niet snel, kan wel eens gebeuren als je een apperaat aan zet of aan slaat koelkast ed, dat je net even een te hoge piekspanning hebt ) maar het kan ook zoals jij omschrijft ouderdom zijn.

Antwoorden (1)

Een hoofdzekering kan defect raken door overbelasting van de installatie. (Als je alleen stofzuigde en er verder geen grote verbruikers ingeschakeld waren, lijkt die kans me uiterst klein. Dan zou eerder een groep zijn uitgevallen. ).

Veroudering is een veel aannemelijker oorzaak. De kans is wel zeer groot dat je voorrijkosten doorberekend krijgt voor de komst van de Stedin-monteur.