Het is sowieso een wants, maar de vraag is nog even welke soort. In eerste instantie kom ik op een schildpadpantserwants, Eurygaster testudinaria. Maar die op jouw foto is meer roodbruin. Dus ik moet even verder zoeken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Deze zou van dezelfde soort kunnen zijn, maar verder dan schildwants weet men die helaas ook niet te benoemen: http://zoom.nl/foto/full/natuur/schildwants.2202607.html?object=user&object_id=107700

Toegevoegd na 16 minuten:
Ah, nou begrijp ik hoe het komt. Het is namelijk een Palomena prasina die in het Nederlands groene stinkwants heet. Maar deze is niet groen, doch bruin. Voor de overwintering verkleurt deze wants namelijk naar bruin of roodbruin. In het voorjaar neemt hij weer z'n normale groene kleur aan.
Amadea