heb je een vergunning nodig om een tent te plaatsen?

het liefst zou ik een schuur willen plaatsen. Nu kom ik een grote partijtent tegen kan ik deze zonder vergunning plaatsen? Wat zijn de eisen die hier bij komen kijken qua grote?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
12.8K

Het beste antwoord

Het kan dat je een tijdelijke gebruiksvergunning nodig hebt van je gemeente, dat hoeft niet voor een kleine partytent, die mag je gewoon opzetten.
Ook kan het nodig zijn een evenementenvergunning aan te vragen, als je er feesten of iets dergelijks in wil houden. Is je tent dus groter dan de normale kleine partytenten voor de tuin, vraag dan altijd bij je gemeente na wat de eisen zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
De eisen die aan het doel, plaats en formaat van de tent worden gesteld, liggen aan de gemeente en het doel waar de tent voor wordt gebruikt. Thuis een verjaardag vieren, mag zonder vergunning in een kleine partytent, een openbare verkoop mag niet zonder vergunning in een kleine partytent.
Vraag dus bij je gemeente na, wat de regels zijn, voor het doel waarvoor je de tent wil plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus Het plaatsen van een partytent die max 3 meter hoog is en niet meer dan 10 m2, is vergunningvrij om als permanente overkapping te plaatsen.
Belangrijk is dat de partytent een dermate stevige constructie moet hebben dat hij geschikt is voor permanent gebruik.
Dus de gemeente kan eisen dat men voldoet aan de constructieve eisen die staan voor een overkapping.
Buiten dat geldt in veel gemeentes ook nog de eis dat het achtererf voor maximaal 50% bebouwd mag zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de waardevolle informatie Joan DArc.