Lost een dikkepluk kattenharen op in de afvoerleiding met een ontstoppingsmiddel?ng/afvoerleiding voll

Mijn huurder heeft een kat en zij wast haar vaatdoekjes met haren af in de gootsteen. Nu heeft zij een verstopping veroorzaakr en het oplosmiddel heeft kennelijk niet geholpen. Ik beweer dat de kattenharen niet oplossen met een oplosmiddel.
Kattenharen worden een dikke, harde klont met zeepresten en uiteindelijk veroorzaakt dat verstopping. Klopt die bewering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Als dat zo was dan had mijn gootsteen en alle gootstenen op mijn werk (dierenartsenpraktijk) om de haverklap verstopt moeten zitten, maar ik heb er nog nooit last van gehad. En zeker op mijn werk wil je niet weten hoeveel haren er door het afvoerputje verdwijnen! En op mijn werk hebben we gewone leidingen en afvoeren en die ontstoppen we nooit.
In de douche heb ik er wel eens last van, maar dan van de lange haren van mijn vriend en mijzelf. Beetje Muscle erdoorheen en opgelost!
Dus het probleem ligt waarschijnlijk ergens anders als gootsteenontstopper niet werkt. Is het een oud huis? Dan zijn de leidingen soms dunner en hebben soms nog onmogelijke hoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens de zwanenhals al eens losgehaald? Etensresten zoals rijst, schilletjes e.d. worden ook vaak doorgespoeld en kunnen een klont in de zwanenhals veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een al oudere installatie is dan kan het ook gewoon een cumulatie van vuil zijn, het is niet met zekerheid te zeggen dat het door de kattenharen komt. Maar maakt dat ook uit? Het gaat er uiteindelijk om dat die verstopping verholpen wordt. Heb je al een gewone ontstopper geprobeerd? Zo'n rubber ding op een stok bedoel ik. Milieu- en leidingvriendelijk en vaak doen ze hun werk goed.
Je kunt ook nog een trekveer proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe "smelten" die haren weg als ze in contact komen met geconcentreerd ontstoppingsmiddel.

Mogelijk stond er te veel water boven en was het daarom niet geconcentreerd genoeg.
Wat nog kan helpen is natronloog pellets kopen bij een drogist (let op voor handen en ogen) en daar een flinke schep ervan erin kiepen. Op zich is dat gevaarlijk spul want het wordt heet bij oplossen en het water kan zelfs gaan koken dus voorzichtigheid is geboden.

Voordeel is wel dat hierdoor ALLE water zeer basisch wordt en daar lossen haren en zeepresten ed uiteindelijk ECHT in op.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter eerst mechanisch proberen - zwanenhals loshalen en leegmaken.
Want sommige kunststof leidingen kunnen schade oplopen door dit spul.