Is een bodem water in een kruipruimte normaal of alleen bij veel regen? Welke maatregelen kan ik nemen?

Begin van het jaar is een nieuwe riolering aangelegd in de hele wijk, sindsdien niet in kruipruimte gekeken, tot vorige week .
Ik schrok toen ik een bodem water zag van ongeveer 10 cm in de kruipruimte wat ik in 6 jaar dat ik hier woon nog niet eerde gezien had. Er zitten ook kabels van gas/telefoon die uitsteken. Heeft dit te maken met de nieuwe riolering of is de hevige regenval van de laatste tijd de oorzaak? Moet ik maatregelen nemen en zo ja hoeveel kost dit? Betreft een koopwoning.

Toegevoegd na 5 uur:
Betreft Rotterdam en het water is schoon (geen uitbraak riolering)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
33.9K

Antwoorden (4)

Of het normaal is, is afhankelijk van het grondwater peil.
Vraag o.a. eens aan de omgeving of daar ook water in de kruipruimte staat.

Een mogelijk oorzaak is dat de oude riolering lek was.
Dan loopt er grondwater het riool in en zo zorgt het riool voor een drainage effect.

Ideaal is het in ieder geval niet,
Je zal mogelijk last van optrekkend vocht krijgen.

Wegpompen is een oplossing:
Eerst leegpompen,
dan cementkuip ingraven op het diepste pomp,
goeie dompelpomp erin.

En zorgt voor een goeie ventilatie van de kruipruimte.

Toegevoegd na 8 minuten:
*diepste pomp = diepste punt

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik ga dan wel uit van schoon grondwater/regenwater.
Het kan ook dat het nieuwe riool lekt. Dan heb je rioolwater in je kruipruimte en dat wil je zeker niet. (het verschil is duidelijk, dus ik ga ervan uit dat je dat wel gezien hebt)

En pomp ingraven is niet meteen nodig.
Pomp de boel eerst maar eens leeg en kijk dan hoe het verder gaat.
Een dompelpomp huren kan onder de 20 per dag.
https://www.borent.nl/materialen/groep/pompen
Voor ongeveer 50,- heb je een 2e hands pomp die goed genoeg is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Informeer bij het waterschap en het waterleidingbedrijf wat normaal is of zou moeten zijn. En vraag ook of je de kruipruimte leeg zou moeten pompen.
8 jaar geleden
Als je woont in een gebied dat met grondinklinking/verzakking te maken heeft (laagveen polders in west nederland en groene hart bv) is dit een vervelend en terugkerend fenomeen. Bij ons verzakt de bodem met zo'n 3 cm per jaar. Het huis staat op een goede fundering, dus dat zakt niet, maar de grond in je kruipruimte verzakt wel! Op zeker moment zal het oppervlak van de kruipruimte op grondwater niveau belanden of zelfs daaronder, en dan zijn de rapen gaar, zwembad onder je huis!
Er zijn bedrijven die je kruipruimte kunnen ophogen door zand of schelpen te spuiten.

Verzakkende bodem kan ook leiden tot het breken van riool, omdat het huis niet zakt en de bodem eromheen niet zal de rioolpijp vroeg of laat breken daar waar hij het huis verlaat. Ook dit kan leiden tot vocht in de kruipruimte. In dit geval moet je het riool (laten) repareren.

Toegevoegd na 1 uur:
en de bodem eromheen WEL ;-)

Overigens kun je beide problemen goed van elkaar onderscheiden: als het riool stuk is dan kun je een duidelijke putlucht ruiken. Als het verzakking is dan ruikt het alleen muf.

Mocht ophogen van de kruipruimte nodig zijn, kies dan voor schelpen. Die zijn lichter van gewicht dus verzakken langzamer. Daarnaast scheelt het behoorlijk in de gasrekening elk jaar omdat de lucht tussen de schelpen veel beter isoleert zodat de kou minder optrekt.

Toegevoegd na 1 uur:
Pompen heeft in het geval van verzakking geen zin. Grondwater vult zichzelf vrijwel net zo snel weer aan als jij het wegpompt.

Regenwater kan het probleem niet zijn. Wel kan het zijn bij overvloedige regen dat het grondwater tijdelijk iets hoger staat maar dat verschil is minimaal. Daar zorgt het waterschap voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan echt grondwater/regen combi zijn.
Laatst nog gezien, 20cm water loopt wel de kruipruimte in maar loopt er niet meer uit. Terwijl het grondwaterpeil wel gezakt was
Ik denk door een laag kleiachtige grond die het water er net als een leemlaag in een natuurlijke vijver in houdt. In de omgeving was het pomp in cementbak idee vaker toegepast. Geen water meer gezien, er komt nog een elektriciteit metertje op de pomp om te kijken hoe vaak ie aanslaat. Voor zover bekend nauwelijks. De verzakking kan ook, ben benieuwd of de vraagsteller er nog op terugkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dat geval kan dit ook spelen, want Rotterdam heeft deels veengronden (zoals Alexanderpolder) en deels laagjes veen afgewisseld met laagjes rivierklei. Veen is waterdoorlatend en zompig als een spons, maar rivierklei niet. Deze laagjesbodem komt vooral voor in de oude stad langs de rivieren.
Ook ik ben benieuwd.
Wat je moet doen hangt vooral af van de leeftijd van je huis!

Je schrijft niet uit welk jaar de woning dateert en daar kan wel veel van afhangen. Heb je een oudere woning (zoals die voorkomen tot tegen 1960) gefundeerd op ouderwetse houten palen (zie bron 1) dan is een hoge grondwaterstand niet ongunstig. het enige wat je in dit geval moet doen, is geregeld (nou ja, eens per jaar) de kruipruimte op schimmel controleren -- in een huis zoals er in Kralingen en oud west veel staan is namelijk de begane-grondvloer ook van hout dat in zeker de betere huizen vaak van excellente kwaliteit is. maar zelfs in gewone arbeidershuisjes in het Oude Noorden heb ik vloeren van 100 jaar oud gezien die in prima staat zijn.

is je huis uit de periode van de revolutiebouw (1945 - 1970) en heeft het een betonnen vloer dan zou ik ook niet al te bang zijn voor het water. Misschien dat je in een droge periode vanuit de kruipruimte eens bij de vloer kunt om die flink in de verf te zetten, om betonrot althans een klein beetje in te dammen. Zie verder de tip hieronder!

Wanneer je een relatief modern huis hebt (Alexanderpolder, Ommoord en recenter) hoort der kwaliteit van het beton zo goed te zijn dat je er geen omkijken naar hebt. Wat ik wel aanraad is om de 5 jaar grondig controleren of er zich geen scheuren in de begane-grondvloer voordoen. Is dat niet zo dan betekent dit, dat de fundering zich goed houdt.

Verder sluit ik me bij de gegeven raadgevingen (wat betreft algemene verzakking) aan. Helaas is het zo dat in grote gebieden in West-Nederland, natuurlijk vooral duirect rondom de steden, is gebouwd op inklinkende grond en dat is wel een principieel probleem dat je nooit kunt oplossen (nou ja, je zou ergens in het oosten op hoge droge grond kunnen gaan wonen maar dat is vaak geen optie).

Toegevoegd na 1 minuut:
En overigens is in West-Nederland de hoogte doorgaans beneden zeeniveau; door hydrostatische druk kun je verwachten dat je zeer geregeld grondwater in de kruipruimte zult hebben, dus dat is inderdaad normaal, al is het niet prettig.