bioethanol mengen met lampen olie gevaar of geen gevaar?

Ik heb een zibro laser kachel en ipv lampen olie heb ik bij ethanol gekocht en 10 liter bij ethanol gemengd met 10 liter lampen olie, kan ik dit zonder gevaar stoken of is er explosie gevaar? De ruimte is verder goed geventileerd

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
17.2K

Het beste antwoord

NIET DOEN!!!! Vergeleken bij lampenolie of petroleum die normaliter in die kachels wordt verstookt, is bio-ethanol , dat gewoon alcohol is, veel vluchtiger. Dat verdampt dus veel sneller. De dampen zullen vanuit de tank vrij komen en als de kachel brandt, ze worden ontzettend heet, is beslist denkbaar dat de boel ontploft of ongecontroleerd gaat branden . Je krijgt dat niet meer uit zo makkelijk. Kort gezegd is de alcohol brandbaarder dan de lampenolie. Daar is de kachel niet voor gemaakt!