Wat kan er aan de hand zijn als mijn poes de hond aanvalt?

Ik heb een kater van 7 (Voldy) en een poes van 6 (Videl). Beide geholpen. Momenteel heb ik ook een logé hondje in huis van 9 (Fawkes).

De katten kennen hem al vanaf kitten af aan. Dat hebben we bewust gedaan om herrie te voorkomen.

Videl en Fawkes ging wel wat stroef. Videl vind Fawkes te druk en dan blies ze naar hem of hief haar poot op en dan liep Fawkes weg. En Voldy en Fawkes ging prima. Lagen samen op de bank of op schoot. En likten elkaar.

Vanmorgen kwam ik thuis uit werk. Fawkes zat in de hal en Voldy en Videl in de woonkamer, tussendeur zat dicht. Dat doen we altijd als we van huis gaan of slapen.

Ik doe de tussendeur open en Videl vliegt langs mij heen en valt Fawkes aan. Voldy ziet dat en doet hetzelfde. Fawkes deed niets terug, blafte alleen en piepte van pijn. Ik kreeg de katten niet van hem weg en heb ze beiden een schop gegeven zodat ik Fawkes weg kon halen zonder mijn armen open te halen.

Ik vond dat vreselijk trouwens. Maar zelfs water kon ze niet stoppen. Ik heb Fawkes terug in de hal gezet waarop Voldy direct kalmeerde maar Videl niet. Die bleef loeren op een kans om ook in de hal te komen. Voldy reageerde volgens mij alleen agressief omdat Videl dat deed.

Fawkes maakt het goed. Alleen een wond aan zijn snuit en is bij de dierenarts geweest heeft antibiotica (had hij al voor blaasontsteking)

En ik heb hem naar mijn ouders gebracht. Nu hij weg is, is Videl weer rustig. Maar hoe kan dit nou? En kan Fawkes ooit nog komen logeren?

8 jaar geleden
in: Wonen
8.4K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Fawkes is trouwens niet geholpen.
En Voldy werd meteen rustig toen Fawkes uit het zicht was. Hij ging languit op de grond liggen met zijn buik open en bloot.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Overigens. Die schop die ik de katten gegeven heb was met beleid en is me vergeven kennelijk want toen ik zonder hond thuis kwam kwamen meneer en mevrouw meteen op schoot liggen.
Ivana
8 jaar geleden
Heer Voldemort, dit is toch het hondje dat zo blaft? We moeten dus je vorige vraag aan deze koppelen en constateren dat de hond zoveel onrust in huis brengt dat de katten er gestrest van zijn. Er kan natuurlijk een kleine aanleiding zijn geweest toen je weg was, maar dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Poezen zijn altijd feller dan katers, dus is het duidelijk dat zij (Videl)niet stopte met de aanval.
Nu is het hondje bij je moeder en houdt de opvoeding omtrent het blaf-gedrag ook op. Jammer. toch maar een keer een voorstel voor een cursus aan je broer doen en hem de noodzaak ervan laten inzien. Succes.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Gelukkig gaat mijn moeder er mee door :-)
Zij wil ook van dat geblaf af. En mijn moeder heeft ook een goed overwicht op de hond.

Antwoorden (2)

Dit lijkt duidelijk een geval van omgerichte agressie.
Bij omgerichte agressie raakt de kat enorm gefrustreerd door iets waar hij niet op kan reageren (denk bijvoorbeeld aan het zien van een vreemde kat door het raam, maar ook vele andere aanleidingen zijn mogelijk).
Omdat de frustratie bij de kat zo geen uitweg kan vinden, valt hij het dichtstbijzijnde aan: dat kan een andere kat zijn, de eigenaar, of, zoals in jouw geval, de hond.
Voor hetzelfde geld had Videl dus Voldy aangevallen, of jou: het is niet persoonlijk bedoeld, maar een ontlading.
Door de stress die dit opriep, is Voldy van de weeromstuit mee gaan doen.

Deze agressie is erg ingrijpend en stresserend voor de kat, en kan lang aanhouden.
Gelukkig betrof het niet je eigen hond, en hopelijk is er voorlopig rust in de tent.

Probeer je katten voor nu te ontstessen dmv een feliway verdamper en Zylkene.
Speel rustig met ze om de energie te laten afvloeien.
Als de hond over een tijdje weer komt logeren, pak het dan rustig en voorzichtig aan, en hou het zeker de eerste dagen goed in de gaten.
Of het weer fout loopt of goed gaat valt op voorhand niet te zeggen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik denk dat het een soort 'frustratieagressie' was die er bij Videl uit moest komen. Videl is een poes en die hebben een fellere manier om hun territorium te verdedigen dan katers. Een kater heeft een groot territorium en bij poezen is dit kleiner, maar ze verdedigen dit veel feller dan een kater zijn gebied verdedigt.

Je geeft aan dat het sowieso al niet echt boterde tussen Videl en Fawkes. Ik voel daar toch iets van territorium bescherming van Videl, ook omdat jij aangeeft dat zij al blies en haar poot ophief als fawkes in de buurt kwam. Sissen en blazen is een soort verdedigingsuiting en dus defensief gericht. Zij wilde haar territorium alvast beschermen en behouden.

Had Videl vanaf het begin al gegromd, gegrauwd of gekrijst tegen Fawkes, dan had ze meteen gekozen voor de aanval. Ze heeft het echter misschien toen niet gedurfd en dit is gewoon gaan frustreren. Op gegeven moment is dan het moment gekomen dat het hondje steeds meer op haar zenuwen ging werken, omdat hij maar bleef (logeren) en dat het kookpunt bij haar bereikt werd. Alle opgekropte agressie moet er dan uitkomen. Ik ben dan ook bang dat zij bij het zien alleen al van Fawkes, er een grote kans is dat zij meteen weer aanvalt of als waarschuwing alvast begint te sissen. Ik denk niet dat dit goedkomt tussen beide. Het kan echter zijn dat ik het mis heb uiteraard. Dit zou je alleen uit kunnen proberen...
amc