waarom wordt het water rood/paars als ik zwarte kleding was

als ik mijn kleding was
,waaronder veel zwart/wit goed,wordt het waswater rood/paars.het wit wordt bijna altijd roodachtig.hoe komt dat en hoe kan ik dat voorkomen?

13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Vaak zit er dan rode verf in, daarom kleurt je water zo.
Het kan ook wel eens gebeuren, dat er juist blauwe verf gebruikt wordt, dat zul je dan weer terug vinden in je water.

Toegevoegd na 1 minuut:
oh ja en het voorkomen hiervan?
Goed in de week zetten, een emmer met water en zout en daarna wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat zijn de kleurstoffen die gebruikt worden door de fabrikant om zwart diep zwart te maken
je kan het voorkomen door je zwarte kleding eerste keer met azijn te wassen
daarna zal het niet meer afgeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt indigo gebruikt om iets zwart te verven.
Indigo is donker paars maar bij verzadiging lijkt het zwart.
Fixeren kan met azijn of soda.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien gebruik je verkeerde wasmiddelen b.v. wasmiddel voor witte was.