Hoe ver moet ik mijn tuin (laten) afgraven?

Ik heb onlangs de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis. Het huis is gebouwd op kleigrond. Aangezien de grond door de zware machines flink is aangedrukt en door de bouw is vervuild, begreep ik dat er een goed stuk moet worden afgegraven en vervangen door tuinaarde.
Maar hoeveel moet dat zijn? Omdat klei, vooral aangedrukte, weinig water doorlaat wil ik geen wateroverlast in mijn tuin.
En kan ik ook een deel van de onderlaag klei vermengen met tuinaarde, om zo wel de vruchtbaarheid van de klei te benutten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
18.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan de klei laag op enkele plekken "doorprikken" met puin of grind putten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het beste een lokale hovenier vragen hoe je dit moet aanpakken.
Het is ook afhankelijk van wat voor soort tuin je wilt, groetendeels betegeld dat volstaat een laag scherpzand en regengoot met aansluiting op het riool.
Mijn ouders wilden een plantentuinen er zat op een halve meter een leempakket met onder en boven een zandlaag. Met de buren hebben ze een bulldozermachinist die op de bouw aan het werk was voor een klein bedrag zover gekregen om het meer dan een meter diep om te halen.
Ik heb een kleine tuin en heb die 3 steek diep omgespit (opgespoten grond) en alle
bouwtroep er uit gehaald en een paar kleiplaten (geen idee waar die vandaan kwamen) kapot moeten slaan.

Het beste antwoord

Wij hebben een nieuwbouwwoning in Kesteren in de Betuwse klei ;-)
Vorig jaar opgeleverd.

Wij hebben de grond niet laten afgraven, maar dat hebben we zelf gedaan. Ongeveer 20CM, ja het was veel werk, maar de rest van de bewoners betaalde €400 voor dezelfde diepte, en die konden wij in eigen zak steken.

Daarna de klei in het gat omgespit en daarop is wit zand gestort. Dat ligt er nu nog steeds, en het terras ligt er prima op. Het witte zand heeft van november tot gisteren zo gelegen, het terras ligt er pas sinds gisteren en het is niet weggespoeld.

Dat witte zand hebben we gekocht en zelf erop gegooid. Dus we hebben niets laten doen. De klei hebben we zelf afgevoerd per aanhanger bij de man waar we het zand gekocht hebben (was €4 per aanhanger om af te voeren.) We hadden 4 aanhangers met klei.

De buren hebben zwart zand laten storten (wat ze daarvoor betaalden weet ik niet) ook dat zand is niet weggespoeld dus dat zit ook goed.

Let op! Als je het laat afgraven: Er staan vaak uitzonderingsclausules in de overeenkomst. Bijvoorbeeld dat ze niet aansprakelijk zijn als ze een rioolleiding raken of een stroomkabel. Of als ze met de graafmachine de ondergrondse regenpijp plat rijden wanneer deze dicht aan de oppervlakte ligt!

Toegevoegd na 4 minuten:
Tuin zoals het was: http://i60.tinypic.com/2ih7zbm.jpg
Tuin nu: http://i61.tinypic.com/23uz9ee.jpg

Toegevoegd na 58 minuten:
Oh ja, er zat bij ons ook allemaal puin in de grond, dat konden we ook kwijt bij die man. Dat zat gewoon door de klei heen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Hier kan ik veel meer mee! De foto's zijn ook duidelijk, het scheelt zo te zien nogal wat wateroverlast.
Een aanvullende vraag: De klei onder de 20 cm heb je niet vermengd met het zand, alleen omgespit? Overigens lijkt het wel alsof we dezelfde architect hebben :)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De architect was van de Jong en Lafeber in opdracht van de Bunte. Nee we hebben niet bewust het zand door elkaar staan scheppen. Het zal allicht wat vermengd zijn geraakt doordat het zand zo op de omgespitte klei is gestort. En onder het terras ligt anti worteldoek.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij ons komt ook een stroomkabel in de tuin uit. Die gaat vanuit het huis naar de schuur. Vlak bij het huis zit deze op 20cm diepte. Daarna zit hij dieper. Als je ook een schuur hebt met stroom zoek deze dan even op. En voor de regenpijp als je een regenpijp in je achtertuin hebt zoek dan ook op waar de ondergrondse afvoer pijp loopt. Zodat je later niet in de knel komt met bijvoorbeeld je schutting. Ik kreeg een map met tekeningen van waar alle pijpen en kabels lopen. Maar deze klopt dus niet. Bijvoorbeeld: In huis zou de gasleiding van de meterkast rechtuit naar de aansluiting in de muur lopen voor het fornuis. En toen ik keek op de foto's die we tijdens de bouw hebben gemaakt zie je de gasleiding met een bocht onder het raam doorlopen. Precies daar waar ik de boormachine in de vloer wilde zetten om de waterleiding onder de vloer door te laten lopen. Dus vertrouw niet blind op dat soort tekeningen. Zeker met gas.
Ivana
8 jaar geleden
Als je de tuin wilt beplanten moet je toch iets anders toevoegen dan wit zand. Je kunt alleen zand gebruiken als je betegelt.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja dat klopt, maar ik wil geen planten. Dat betekend onderhoud en dat doe ik toch niet, dat weet ik van mezelf :-) Maar daarom zei ik ook dat de buren bijvoorbeeld zwart zand hebben laten storten. Wit zand zwart zand, maakt uiteindelijk niet uit. Maar je zal wel eerst moeten afgraven.

Andere antwoorden (2)

Mijn neef in Houten heeft indertijd vreselijke overlast van water gehad door die aangedrukte 'nieuwbouwklei'.
De aannemer heeft daarop alle achtertuinen diep omgespit. Het ophogen met tuinaarde hebben de nieuwe bewoners in onderling overleg samen geregeld.
Het lijkt me handig om daar samen over te praten en een goed tuinbedrijf in te schakelen, zodat door de gezamenlijke aanpak de prijs voor tuinaarde en het opbrengen daarvan aanmerkelijk lager komt te liggen.
Ook hoeveelheden kunnen door hen worden berekend.
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn al wat buren die een klusjesman hebben ingeschakeld en hem de tuin laten afgraven. Die doet het tot 20 cm "want op die diepte ligt (één) elektriciteitskabel".
Wij wachten (financiële redenen) nog even met afgraven en andere buren doen dat ook of laten het op den duur doen door familie of vrienden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga dat verhaal van die kabel uitzoeken want op 20 cm diep in je tuin is wachten op ongelukken. Als het waar is dan moet er wat aan gedaan worden door het energie bedrijf.
Klei laat water slecht door maar houdt het niet helemaal tegen. Anders zouden in Flevoland alle achtertuinen voortdurend onder water staan. Wil je klei echt vermijden dan moet je de hele kleilaag laten afgraven en dat kan een kostbare aangelegenheid worden. Wat je in ieder geval MOET afgraven is de verontreinigde grond. Een onderzoeksbureau moet uitzoeken hoe diep de verontreiniging in de grond is gedrongen en kan ook adviseren bij het uitvoeren van de sanering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met verontreinigde grond doelde ik vooral op bouwpuin. Niet op chemische verontreiniging.