kan je de gemeente aanklagen?

wij hebben samen met een ander gezin 1 huis gekocht in een buitengebied, hiervoor toestemming gevraagd bij de gemeente om met 2 gezinnen in 1 huis te wonen en dit was mogelijk volgens de toetser vd gemeente mits er maar een tussendeur inzat (helaas was dit mondeling)

nu hebben we vorig jaar een splitsing aangevraagd en dit is afgewezen omdat er maar 1 gezin op dit adres mag wonen

door deze aanvraag is het terecht gekomen bij handhaving en hun constateren dat wij hier ïllegaal"wonen

inmiddels hebben we al een gesprek bij de gemeente gehad en ze hebben toegegeven dat er fouten zijn gemaakt door hun maar we hebben 3 jaar de tijd gekregen om een oplossing te zoeken!!

er moet zowieso in 3 jaar 1 gezin weg, maar we hebben al ons geld in dit huis gestoken

kunnen we dit gemeente hiervoor aansprakelijk stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Ja je kunt de gemeente aansprakelijk stellen. De kans dat je dit wint in zeer zeer klein, want de gemeente zal het probleem altijd bij jou leggen. Neem een advocaat en ik hoop dat je rechtsbijstand verzekerd bent, want mijn ervaring is dat vechten tegen een gemeente altijd lang duurt. Ik heb nu eenzelfde probleem, mondeling toegestemd door gemeente, en nu is mijn bouwvergunning afgewezen ivm bestemmingsplan. Ik kan hoog en laag springen, bewijzen kan ik de toezegging niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gouden tip: vraag ALTIJD "is het mogelijk dat u dit voor mij op papier zet? Dan slaap ik beter!" vaak wordt dit wel even gedaan, want je wilt als medewerker van de gemeente toch je inwoners tevreden houden? Klein briefje kan wonderen doen. Als ze het niet op papier willen zetten twijfel dan ALTIJD aan wat er gezegd is: waarom mondelinge toestemming en niet op papier? Doe meer onderzoek.
Antoni
9 jaar geleden
Nikos2007, misschien kan het Juridisch Loket je ook helpen. Dit heeft in veel grote steden een vestiging. Kijk op http://www.juridischloket.nl voor meer informatie.