Hoe merk je of er houtworm in je kozijnen zit?

9 jaar geleden
in: Wonen
2.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Of er levende larven aanwezig zijn is te zien aan het boormeel dat uit de gaatjes komt. Het beste is dat te zien door zwart papier onder de gaatjes te leggen. De ronde tot ovale gaatjes in het hout zijn de uitvliegopeningen van de kevers.

Het beste antwoord

Het meest kenmerkend zijn de kleine ronde/ovale uitvliegopeningen van 1 tot 2 mm breed. Verder het kloppende geluid dat mannetjes maken om wijfjes te lokken voor het paren. Daarnaast is het zien van de kevers zelf uiteraard een belangrijke aanwijzing (zie onder voor foto's).

Als er gaatjes aanwezig zijn is het echter de vraag of er nog houtworm aanwezig is. Kijk dan of er nog boormeel dat uit die gaatjes komt. Het beste is dat te zien door zwart papier onder de gaatjes te leggen. Het kan overigens zo zijn dat houtworm die is uitgevlogen later terugkomt. Ze komen namelijk terug om te paren in het hout waar ze zelf uit zijn gekomen.

Ook als de genoemde signalen er niet zijn kun je toch houtworm hebben. Dat zijn dan larven in een eerste cyclus, dus die moeten nog gaan uitvliegen zodat er nu nog geen gaatjes zijn. Dit larvenstadium duurt gemiddeld 2 tot 4 jaar. Die larven zijn wel naar binnen geboord, namelijk direct nadat ze uit hun eitjes zijn gekropen. De vrouwtjes leggende eitjes in spleten en holtes in het hout dus daar zou je eens kunnen kijken naar hele kleine gaatjes.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die foto's willen weer eens niet uploaden.... Ik probeer later nog even.
Zie voor nu de plaatjes via de links.
Poet