Hoe krijg ik de klei van kattenbakkorrels uit mijn groenbak?

Klei vormt solide bodem.

Toegevoegd na 45 seconden:
De klei blijft op de bodem zitten en is één klomp geworden.

9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Nat maken, in laten trekken, en vervolgens hakken en zagen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou ik ook doen, flinke emmer water erin.
Wat takken en bladeren erin zodat het niet in de "nieuwe" korrels trekt en verder gewoon vullen en laten legen. Eventueel herhalen en schoonspuiten als het ergste eruit is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kattenbakorrels voortaan niet meer in de groenbak gooien.
De kattenbakkorrels ook niet los bij het restafval gooien maar inpakken. Kattenbakvulling moet na gebruik bij het restafval, en niet bij het groente- fruit- en tuinafval.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/welk-afval-mag-ik-in-de-gft-bak-doen.html
http://www.milieucentraal.nl/winkelen/spullen-en-diensten/kattenbakvulling/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijna helemaal goed JoanDArc, dat had ik idd ook al in mijn antwoord gezet. Maar mijn antwoord is weg gemodeerd omdat ik hetzelfde antwoord had gegeven wat al gegeven was.
Biologisch afbreekbare kattebakvulling mag wel in de groenbak (denk aan houtpulp bv.). Ik had ook deze link gegeven. Ook dat met water gaan knoeien niet handig is want waar moet je dan met dat kleiwater heen? Zeker niet in de put, dan raakt de riolering verstopt. Er was ook gereageerd door iemand op mijn antwoord dat het in sommige gemeentes wel mag. Op zich een interessante discussie maar dat mag hier dus niet. :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Immetjes, je hebt helemaal gelijk. Maar klonterende kattenbakkorrels vallen niet onder afbreekbare kattenbakvulling, vandaar dat dat niet apart genoemd hoeft te worden.
Zo gaat dat bij wetten en regels, als in een lijst staat wat mag, hoeft wat niet mag, niet genoemd te worden.
Wat je laatste alinea betreft:
Er zijn geen gemeentes waar het wel mag, de regels van de rijksoverheid gelden voor alle gemeenten. Er zijn wel gemeenten die extra regels kunnen opstellen, daar mag bv geen enkele kattenbakvulling in de gft-bak omdat niet te controleren is of het product een milieukeur heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het allemaal wat teleurstellend dat gemodereer. Wedden dat we weer niets horen van de vraagsteller? DAT vind ik pas irritant. Iets vragen en dan niet meer reageren....Hoe je het opgelost hebt bv.

Antwoorden (2)

Moeilijk.

De minst smerige manier.
Bak op zijn zijkant leggen en met een riek (zo'n spitvork met 4 tanden) voorzichtig erin prikken tot er stukken loskomen en dan de bak telkens omkeren om ze eruit te laten vallen. Succes helaas niet verzekerd.

De betere maar gore manier. Bak op zijn kant leggen en erin kruipen gewapend met iets scherps, een metalen schepje, of desnoods hamer en beitel en de zaak losbikken. Dan de bak omkeren.

Voor de volgende keer: laag kranten of laag zaagsel onderin dan komt het hopelijk los van de bodem bij het legen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De klonterende kattenbakvulling moet na gebruik (niet los er ingooien) bij het restafval, en niet bij het groente- fruit- en tuinafval.
Uitgaand van de groene kliko-container van plastic: zet hem ondersteboven op een krant en geef een harde klap (of een aantal, zo nodig) op de bodem. Die zal namelijk hoogstwaarschijnlijk ietsje bol naar onder zijn gaan staan, door hem terug te slaan heb je goeie kans de klei te verbrokkelen of het hele blok los te slaan.
Pas op dat je niet TE hard slaat want die bodem kan ook stuk.
En vooral niet rechtstreeks op de bodem slaan met een hamer of zo. Met een plankje ertussen kan dat wel.