Ik sport thuis, buren klagen hierover. Wat zijn mijn rechten?

Ik sport 5 x per week, dit doe ik dmv thuisworkouts (van 30 min - 60 min) die erg intensief zijn. Naar aanleiding hiervan kreeg ik klachten van mijn buurvrouw, de muren zijn erg dun en ze hoort het en voelt het ook (trillingen). Echter, ik vind het erg moeilijk om te stoppen met deze workouts. Ik sport al op een tapijt en yoga-mat maar dit mag niet baten. Ik weet dat je tot 22.00 uur geluid mag maken, dus wat zijn mijn rechten hierin?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5.8K

Antwoorden (2)

De "rechten" van de buren zijn dat ze geen last van je mogen hebben, wederzijds trouwens...

Als je in een huurhuis woont kan het oplopen tot klachten bij de wbv [woningbouwvereniging] en/of de wijkagent.
Woon je in een koophuis, is het een gevalletje Rijdende Rechter.
Woon je in een Studentenhuis, zullen jullie als volwassenen om de tafel moeten gaan zitten en het bespreekbaar maken en elkaar het woord geven en voor en met elkaar denken.

Denk misschien wat minder in rechten, maar wat meer in woongenot voor iedereen!

Ooit waren er duidelijke afspraken, er zijn nog steeds woonflats waar de regels gelden : na 20.00 uur geen timmeren/klusgeluiden of andere overlast... [ja 8 uur 's avonds niks na 22.00 uur!]

Maar nog steeds zijn er afspraken, echter ligt het er helemaal aan waar je woont onder wie je valt en wie je aan de telefoon krijgt...[zelf meegemaakt: bel de wbv maar morgen! of morgen ben je de eerste...] Zelfs als je de politie belt bij duidelijke geluidsoverlast, krijg je verschillende reacties.

Het is dus niet zo duidelijk tegenwoordig, misschien moet je meer uitgaan van wat is prettig voor de ander, voor mensen en niet wat zijn "mijn rechten"!

Succes ermee...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie jodokus52, Ik woon in een huurhuis. Sporten na 22:00 doe ik sowieso niet, het is altijd of in de middag of in de ochtend. Ik ben het er inderdaad met je eens dat je rekening met elkaar moet houden, dit doen wij ook. Je kan niet voorkomen dat je elkaar hoort als je in een oud huurhuis woont: ook ik hoor regelmatig dat deze buren met elkaar ruziën. Mijn vraag is dan ook meer heb ik het recht om te sporten (voor 22.00 uur) of moet ik dit opgeven.
Castle
9 jaar geleden
In de plaatselijk APV staat tot welke tijd je meer geluid mag maken. Als je zomaar je recht claimt kan het zijn dat de relatie met je buren verstoort raakt. Je hebt recht om te sporten zolang het geluid niet (muziek die je misschien aanzet, schreeuwen) boven alle perken gaan. Aan één zijde moet je snappen dat vijf dagen per week trillingen en geluid storend kan zijn voor de buren. Aan de andere kant moeten de buren snappen dat ze in de stad wonen. Spreek wat af met de buren of misschien kun je goedkoop sporten in de buurt. Misschien kan isolatie bij hen of jouw helpen. Kijk met hen gewoon wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet opgeven, ben je mal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk mag je sporten, maar je mag geen overlast geven. Natuurlijk hoor je soms de buren, in het ene huis hoor je "alles", in het andere alleen maar als ze schreeuwen. Er zijn huizen waar je de buren op de trap hoort lopen en andere huizen waar je ze op de wc hoort en doortrekken, ja echt!
Dat zijn de verschillen van oude en nieuwere huizen, goede en mindere. En natuurlijk kun je een bemiddelingsgesprek aangaan, misschien heeft jouw wbv wel een eigen "bemiddelingsconsulente" die in actie komt zodra er door een huurder geklaagd wordt over geluids- of andere overlast... Realiseer je ook dat mensen verschillende niveaus van geluidsoverlast aan kunnen. De een hoort niets en de ander wordt wakker als er een vlieg langs komt die een scheet laat... ;-))) Wat je beter niet kunt doen is, zonder overleg [met de buren/ wbv/ wijkagent], doorgaan op dezelfde voet, want daar komt heisa van. Je zou een andere tak van sport kunnen uitproberen buitenshuis, fietsen, lopen/ rennen om maar iets te noemen wat niet duur hoeft te zijn.
De wet is daar vrij duidelijk in : je mag geen onnodige overlast veroorzaken. Punt. Ook niet binnen de tijden dat je gehoord mag worden. In een rijtjeshuis echter moeten buren van elkaar wel normale leefgeluiden tolereren (lopen, wc doortrekken, normale gesprekken, een incidenteel blaffende hond, incidenteel klussen in huis).

Intensief sporten is echter geen normaal leefgeluid / geen normale dagelijkse of huiselijke activiteit ,en wil je die toch binnenshuis beoefenen, dan zul je, net als bij het intensief bespelen van een muziekinstrument oid maatregelen moeten treffen die beduidend verder gaan dan een matje.

"Rechten" heb je daarin verder niet ; het gaat hier om het recht van de buren op ongestoord woongenot. Niemand heeft ooit het recht op welke grond dan ook onnodige overlast te veroorzaken.

Voor je sport kun je natuurlijk terecht bij vrijwel elke sportschool, die in Nederland nooit ver weg zijn. Je kunt dus op geen enkele manier hard maken dat het thuis sporten strikt noodzakelijk is. Tenzij er sprake is van een lichamelijke beperking, maar dat lijkt me in dat geval nogal onwaarschijnlijk.
Kun je daar echter echt niet mee stoppen, zelfs niet buiten de deur, dan is het waarschijnlijk sowieso verstandig daar hulp bij te zoeken.