Ik sport thuis, buren klagen hierover. Wat zijn mijn rechten?

Ik sport 5 x per week, dit doe ik dmv thuisworkouts (van 30 min - 60 min) die erg intensief zijn. Naar aanleiding hiervan kreeg ik klachten van mijn buurvrouw, de muren zijn erg dun en ze hoort het en voelt het ook (trillingen). Echter, ik vind het erg moeilijk om te stoppen met deze workouts. Ik sport al op een tapijt en yoga-mat maar dit mag niet baten. Ik weet dat je tot 22.00 uur geluid mag maken, dus wat zijn mijn rechten hierin?

Weet jij het antwoord?

/2500

De "rechten" van de buren zijn dat ze geen last van je mogen hebben, wederzijds trouwens... Als je in een huurhuis woont kan het oplopen tot klachten bij de wbv [woningbouwvereniging] en/of de wijkagent. Woon je in een koophuis, is het een gevalletje Rijdende Rechter. Woon je in een Studentenhuis, zullen jullie als volwassenen om de tafel moeten gaan zitten en het bespreekbaar maken en elkaar het woord geven en voor en met elkaar denken. Denk misschien wat minder in rechten, maar wat meer in woongenot voor iedereen! Ooit waren er duidelijke afspraken, er zijn nog steeds woonflats waar de regels gelden : na 20.00 uur geen timmeren/klusgeluiden of andere overlast... [ja 8 uur 's avonds niks na 22.00 uur!] Maar nog steeds zijn er afspraken, echter ligt het er helemaal aan waar je woont onder wie je valt en wie je aan de telefoon krijgt...[zelf meegemaakt: bel de wbv maar morgen! of morgen ben je de eerste...] Zelfs als je de politie belt bij duidelijke geluidsoverlast, krijg je verschillende reacties. Het is dus niet zo duidelijk tegenwoordig, misschien moet je meer uitgaan van wat is prettig voor de ander, voor mensen en niet wat zijn "mijn rechten"! Succes ermee...

De wet is daar vrij duidelijk in : je mag geen onnodige overlast veroorzaken. Punt. Ook niet binnen de tijden dat je gehoord mag worden. In een rijtjeshuis echter moeten buren van elkaar wel normale leefgeluiden tolereren (lopen, wc doortrekken, normale gesprekken, een incidenteel blaffende hond, incidenteel klussen in huis). Intensief sporten is echter geen normaal leefgeluid / geen normale dagelijkse of huiselijke activiteit ,en wil je die toch binnenshuis beoefenen, dan zul je, net als bij het intensief bespelen van een muziekinstrument oid maatregelen moeten treffen die beduidend verder gaan dan een matje. "Rechten" heb je daarin verder niet ; het gaat hier om het recht van de buren op ongestoord woongenot. Niemand heeft ooit het recht op welke grond dan ook onnodige overlast te veroorzaken. Voor je sport kun je natuurlijk terecht bij vrijwel elke sportschool, die in Nederland nooit ver weg zijn. Je kunt dus op geen enkele manier hard maken dat het thuis sporten strikt noodzakelijk is. Tenzij er sprake is van een lichamelijke beperking, maar dat lijkt me in dat geval nogal onwaarschijnlijk. Kun je daar echter echt niet mee stoppen, zelfs niet buiten de deur, dan is het waarschijnlijk sowieso verstandig daar hulp bij te zoeken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100