Is er een verschil tussen aanmaakblokjes voor de open haard en voor de barbeque? (niet chemische blokjes)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, de samenstelling varieert van merk tot merk wel iets; maar een principieel verschil is er niet.

Aanmaakblokjes voor haard en barbecue zijn er in allerlei soorten, maar ze hebben een ding gemeen: ze bevatten koolwaterstoffen (olie/ petroleum en benzine achtige stoffen). Er moet immers iets kunnen branden. De brandstof is in deze blokjes geabsorbeerd waardoor ze langzaam vrij komt, dus er is geen kans op een steekvlam. Zie de bron.

Behalve dat zie ik geen enkel voordeel van deze blokjes. Ik stook zelf geregeld een barbecue en de houtskool daarvan steek ik aan met (heel weinig) lampolie. Ik laat het even intrekken; lampolie geeft sowieso geen steekvlam en is met een gasaansteker goed aan te steken. Alle oliehoudende producten veroorzaken roet. Dat geldt niet voor spiritus maar daar moet je echt mee uitkijken, wegens het gevaar van steekvlammen.

Welk aanmaakmiddel je ook gebruikt, er zitten altijd koolwaterstoffen in. Als alternatief kun je kachelhoutjes echt heel fijn hakken (splijten in de lengte) en zorgen dat ze zeer droog zijn. Die zijn ook met een gasaansteker aan te steken; we hebben het dan over stukjes met 2 a 3 x de doorsnede van een lucifer. Houd iets grotere kachelhoutjes bij de hand om erop te leggen en vervolgens kun je er een paar wat grotere stukjes hout op leggen. Als je eenmaal wat gloeiende as hebt, verder gaan met houtskool -- of je stookt eerst een mooi vuur en gaat pas grillen als dat na ruim een uur a anderhalf uur laag gaat branden. Overigens moet je met houtskool ook pas na (zeker) een uur gaan grillen; namelijk als je geen vlammen meer ziet en alles van boven met een laagje witte of grijze as bedekt is. Een goed alternatief voor houtskool zijn trouwens houtbriketten en koolbriketten (zie de bron)

Er wordt soms gepropageerd de open haard aan te steken met geperste briketten; deze bevatten vaak zaagsel en vet of olie (ook koolwaterstoffen). Ze zijn goed aan te steken. Veelal steek je het papier waarin het briket zit, aan en de rest gaat vanzelf. succes ermee.