Hoe kan ik op een veilige manier mijn gaskachel/rookafvoer aansluiten?

Ik heb een gaskachel gekocht, maar ben achter een probleempje gekomen. Mijn gaskachel-rookafvoer zit namelijk op 60 centimeter hoogte, gemeten van de laminaatvloer tot het hart van de rookafvoer.
Echter, in de schouw zit de afvoerpijp (verstelbare inbus/zakpijp) op maximaal 57 centimeter hoogte. Dan blijft er dus toch nog een negatieve hoogteverschil over van 3 centimeter.
Dit hoogteverschil is vervelend aangezien je een rookafvoer niet naar beneden kan laten aflopen ivm brandgevaar.
Denk alsjeblieft eens mee aan een oplossing, want ik kom er niet uit, behalve de gaskachel weer verkopen en een nieuwe gaskachel kopen met een lagere rookafvoer. Maar ik was net zo blij met deze kachel.
Hoe kan ik mijn gaskachel toch aansluiten op mijn rookafvoer, zonder daarvoor mijn schouw te moeten slopen?

Is het bijvoorbeeld een idee om de pootjes onder mijn gaskachel af te schroeven? Deze zitten namelijk met schroefdraad vast. In dat geval zou ik de gaskachel direct op de laminaatvloer kunnen zetten, zonder de pootjes, en ja dan zou ik hem eindelijk op de rookafvoer aan kunnen sluiten. Maar dan zou mijn laminaat misschien kapot gaan door de hitte van de gaskachel, aangezien deze direct op de laminaatvloer staat?
Kan ik een gaskachel direct op de laminaatvloer plaatsen, zonder pootjes, wanneer hier een metalen vloerplaat tussen ligt? Of verbuigt mn laminaat dan alsnog?

Ik hoor graag ideeën, want zoals je kan lezen, ik heb er al flink mijn hersenen op laten kraken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
7.2K

Antwoorden (2)

Enige mogelijkheid is je schouwopening op gelijke hoogte brengen als de uitlaat! De kachel op de vloer plaatsen zonder pootjes verstoort de luchtaanvoersystemen van de kachel en dat is riskant. Vooral geen metalen plaat gebruiken omwille van de geleidingswarmte!! Beter is dunne tegels mocht dit lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel een kacheluitlaat altijd altijd op de zelfde hoogte of lager moet zitten dan de inlaat van de schoorsteen, wil men in de praktijk nog wel eens een dergelijke klein hoogteverschil oplossen met een zogenaamde verstelbare nisbus. Als de trek van de schoorsteen goed is en het hoogteverschil niet meer dan een centimeter of 5 (jij spreekt over 3) kan dat zonder te hoeven verbouwen en breken.

Ik zou daar echter niet zomaar zelf mee gaan knoeien, maar dat overlaten aan de vakman (schoorsteenveger ?) . Die kan bepalen of het met jouw schoorsteen verantwoord is deze relatief goedkope en eenvoudige oplossing toe te passen.

Het alternatief is OF een nieuwe kachel, OF breken en een nieuwe ingang maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Op de foto van vraagsteller te zien IS de afvoer al zo'n 20cm naar beneden verplaatst. Die 3cm er bij zal het probleem dus niet zijn, maar die 20cm wel. Nogal onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan ik zo eigenlijk niet beoordelen. Ik zou bij dit soort akkefietjes altijd sowieso een vakman halen. We doen een hoop zelf, maar als het potentieel gevaarlijk wordt, dan is eventuele kostenbesparing geen overweging meer.