onze forsythia bloeit nu al 4 oktober. Hij/zij hoort pas in de lente te bloeien of in het heel vroege voorjaar.Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Aan het begin van de herfst reageren meer planten en dieren alsof het lente is. Let maar eens op. 's Avonds hoor je bijvoorbeeld weer de merels weer zingen, dat hebben ze sinds begin juni niet meer gedaan. Mijn appelboon had enkele weken geleden weer een paar bloesems, en in mijn tuin krijgen verschillende planten weer een enkel jong blaadje. Je ziet wel meer lentebloeiers voorzichtig een of meer nieuwe knoppen of bloemen krijgen.

De temperatuur en luchtvochtigheid in dit deel van de herfst lijken een beetje op die van de lente. Ook de lengte van de dag en de nacht zijn vergelijkbaar met de lente. Als het over enige weken kouder wordt, zie je vanzelf dat jouw plant weer "terug op de rails" komt en doet wat er van hem verwacht wordt.