Hebben snijbloemen in een vaas ook licht nodig om minder snel te verwelken?

Planten hebben licht nodig, maar reeds afgesneden bloemen ook?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank, duidelijk.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwelken is in de plaats een tekort aan vocht. Licht heeft twee effecten: Licht = meestal ook warmte, en dat zorgt voor meer waterverdamping en dus sneller verwelken. Aan de andere kant; een bloem leeft nodig, en licht zorgt voor fotosynthese=energie waardoor een plant nieuw water op kan nemen uit de vaas.

Antwoorden (1)

Ligt een beetje aan het soort bloemen. Er zijn er bij die in het donker hun blaadjes sluiten, en dan heb je er op de vaas weinig plezier van. Maar de gemiddelde bloem op de vaas doet het ook prima met wat minder daglicht, in een gewone doorsnee huiskamer.
Belangrijker is de temperatuur : hoe warmer, hoe sneller hij dood gaat. En voldoende water ; zonder water is het heel snel afgelopen. En er is ook nog eens een groot verschil in de kwaliteit van de bloemen, en hoe ze zijn afgesneden, of het water rregelmatig ververst wordt en of ze voldoende en de juiste voeding krijgen. Ook tocht en de aanwezigheid van fruit in de nabijheid van de bloemen zorgt dat ze snel verwelken. En je hebt natuurlijk sterkere en minder sterke bloemen.

Kortom, er zijn zo veel factoren van belang om het leven van bloemen op een vaas te rekken, dat de hoeveelheid daglicht daaraan geen of slechts een zeer minimale bijdrage zal leveren. Geen enkele aanwijzing over het verzorgen van snijbloemen rept dan ook over (dag)licht. MIsschien omdat daglicht vooral belangrijk is om de BLOEI van kamerplanten te bevorderen. En snijbloemen, die bloeien natuurlijk al.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super , Antwoord .
Computoon
9 jaar geleden
Is een bloem in de vaas eigenlijk al niet dood?
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus, mooi compleet antwoord weer.
tinus1969
9 jaar geleden
@Computoon; nee, een bloem in een vaas leeft (meestal) nog. Sommige planten zullen in een vaas zelfs wortels vormen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, een bloem "leeft" gewoon door op de vaas, al is het inderdaad wel de laatste levensfase. De knop kan ontluiken, nieuwe bladeren worden soms gevormd, de bloem groeit soms zelf in de lengte door , richt zich vaak nog naar het licht en kan zich in ideale omstandigheden zelfs voortplanten of zaad zetten. Die heeft niet echt door dat de bodem onder zijn voeten is weggerukt zeg maar. Sterker nog, als wat je van een plant afrukt meteen dood zou zijn, zou dat betekenen dat je ook geen planten kunt stekken. En laat dat nou juist uitstekend gaan ; ze wortelen prima in water. (Een bloem echter hoef je niet terug in de grond proberen te zetten ; op het moment dat die bloeit, is dat sowieso de laatste fase van de levenscyclus van een bloem, ook in de volle grond).