Wie controleert of mijn energiemeter deugdelijk werkt?

Ik had onlangs zelf thuis een foute energiemeter waar ik na 3 jaar pas achter kwam. Er werd mij door een monteur op gewezen dat wij een abnormaal energieverbruik hadden. Nu ben ik gaan meten met 1 enkele lamp direct aan iedere binnenkomende fase te koppelen en het aantal pulsen per minuut te tellen. Wat bleek? Fase 3 gaf 3 maal zoveel pulsen dan fase 1 en 2.
Contact opgenomen met de energieleverancier. Die hebben toegegeven dat de meter inderdaad te snel werkte. Ik heb daarna een schadevergoeding ontvangen. Ik wil graag een klacht indienen maar weet niet goed waar ik daarvoor moet wezen, want bij de energieleverancier wordt dit natuurlijk dood gezwegen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
bamibal
9 jaar geleden
Als je een schadevergoeding hebt gekregen, wat valt er dan nog te klagen?

Het beste antwoord

Het is niet de leverancier die schuld heeft aan een onjuiste meter, dat is de netbeheerder. Alleen als je verbruik extreem hoog was voor je type woning, mag je verwachten dat de leverancier hier een keer iets van zegt. Maar er kunnen nu eenmaal grote verschillen zijn per huishouden. Je leverancier weet niet of je drie zonnebanken hebt waar alle gezinsleden het hele weekend onder liggen, of andere grote energieverbruikers. Dus behalve bij echt extreme verbruiken, kan die daar niets aan doen.

Daarbij ligt de juistheid van de meter bij de netbeheerder. Die levert de meter en blijft waarschijnlijk ook eigenaar. Elk jaar worden de meters steekproefsgewijs getest. Dat zijn niet veel meters trouwens, voor de hele provincie Utrecht zijn dat er bijvoorbeeld 750 op jaarbasis. De netbeheerder doet een gestratificeerde steekproef: van elk type meter zitten er naar verhouding evenveel in de steekproef als er in gebruik zijn. Als een meter niet blijkt te deugen, worden alle meters van dit type door de netbeheerder teruggehaald.

Wanneer je zelf twijfelt aan je meter, kun je hem zelf laten ijken. Dit gebeurt op kosten van ongelijk: wanneer de meter juist blijkt te zijn, moet je zelf deze kosten betalen (vaak ergens tussen de 100 en 700 euro, kosten variëren nogal). Wanneer de meter onjuist blijkt te zijn, betaalt de netbeheerder.

Een klacht indienen moet je dus ook doen bij de netbeheerder. En als de meter nog niet officieel door hen is geijkt, zullen ze dat ook alsnog willen doen wanneer jij hierover een klacht indient.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier ligt zowel een verantwoordelijkheid bij jezelf als bij de energieleverancier. Het zou jullie beide opvallen moeten zijn dat het energieverbruik abnormaal hoog lag. Je hoort op verjaardagen ed altijd wel een keer het verbruik van anderen in vergelijkbare situaties en dan zou je je af moeten vragen waarom jij zoveel energie verbruikt /betaald, de energieleverancier had om dezelfde reden aan de bel moeten trekken en iemand langs moeten sturen om de boel door te meten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie nu dat je 2 vragen hebt, ik heb de 1e beantwoord.
Het energienetwerk tot en met de meter in de meterkast is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Zij gaan over het deugdelijk functioneren van de meter. Er zijn meerdere netbeheerders in Nederland. Stedin is een grote. Je klacht (ondanks dat er al gecompenseerd is?) moet je bij de Netbeheerder neerleggen.