Hoe kan het feit worden verklaard dat planten die positieve aandacht krijgen beter groeien dan planten die negatieve aandacht krijgen?

Ik heb het zelf ondervonden in een proef voor biologie dus ga me niet vertellen dat dit niet bestaat, daar vraag ik namelijk ook helemaal niet naar. Ik ben op zoek naar een eventuele verklaring (levensenergie?)

(Zie ook de bijgevoegde foto, links is negatief benaderd en uitgescholden, rechts is positief benaderd. Dit wás ooit dezelfde appel, zij hebben onder dezelfde omstandigheden beide een week gelegen.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha voel jij je niet slechter als je wordt uitgescholden?xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is de afbeelding van de controle-appel die neutrale aandacht heeft gekregen? Op hoeveel appels is dit getest? Hoe zit het met de statistische significantie van het onderzoek?

Het beste antwoord

Dit onderwerp is al eerder hier op g.v. geweest en natuurlijk door velen de grond ingetrapt.
En terecht, het is ook niet te begrijpen.
Een uurtje geleden sprak ik een voor mij volkomen onbekende vrouw, toen ik naar haar toe liep, voelde ik een sterke rust en warm gevoel, ze voelde als het ware "zacht" Ik werd er helemaal blij van.
Ze straalde het gewoon uit, meters ver!
Laten we het voor het gemak, totdat er een beter woord voor is, het positieve energie noemen.
Dus deze energie, die deze vrouw uitstraalde, beïnvloede mijn gevoel.
Ik ben een levend wezen.
Planten zijn ook levende wezens.
Wat bij mij gebeurde, kan dus waarschijnlijk ook bij een plant gebeuren.
We moeten op dit gebied nog heel veel leren, niet door het te ontkennen, maar door ons in te verdiepen.
En zo lang er geen ander woord of uitleg voor is, noem ik het positieve energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik praat altijd tot hilariteit van mijn man en vooral zoon tegen mijn planten.
Zelfs mijn (naar ik dacht) bevroren Passiebloem, die maar niets deed, heb ik in de aarde laten zitten en er tegen gepraat. "Gooi toch weg, die van mijn zoon heeft de winter ook niet overleefd", zei mijn buurman lachend. Pas toen ik na weken mijn passiebloem dreigde dat ik hem helaas zou moeten vervangen als hij niet wat beter zijn best zou doen en dat ik dat zo jammer vond, want hij was altijd zo mooi geweest, begon hij het ineens vlak voor de deadline die ik hem gesteld had, te doen. Inmiddels is de hele muur weer bedekt door hem. Verscillende mensen in de straat vragen mij ook altijd wat ik mijn vuurdoorn geef, want bij hun lukt het niet hem zo mooi te krijgen, of hij slaat niet eens aan. Ik zeg dan altijd;" ik geef hem alleen liefde en aandacht", ze kijken je dan verbaasd aan en ik zie ze denken;" zou ze het menen of is ze niet helemaal wijs". Jammer toch dat veel mensen dit niet geloven.
amc
13 jaar geleden
Oh ja,+1 natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens dat wij nog ontzettend veel kunnen leren van dit soort dingen, want ik weet zeker; dit is wetenschappelijker dan de meeste mensen denken. En positieve energie; mooie term!

Andere antwoorden (3)

Een groot gedeelte van de levende wereld bestaat uit water en dit water reageert op een positieve of negatieve benadering, er komt zo een lading op het water en dat heeft invloed op de ontwikkeling van bv. deze appels.
Moet je nagaan wat er gebeurt met je eigen lichaam dat grotendeels uit water bestaat als je de hele dag negatief zou denken...
Zie ook bijgevoegde video met een interview met Dr. Masaru Emoto, een expert op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De ideeën van Masuro Emoto zijn een schoolvoorbeeld van bedenksels die telkens weer niet bleken te kloppen. Elke onafhankelijke controle toonde aan dat hij er werkelijk helemaal naast zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat ligt ook helemaal aan de personen die de onafhankelijke controle uitvoeren. Kunnen ze zo'n experiment wel positief benaderen? Wetenschappers geloven namelijk iets pas nadat het bewezen is.
Ik vind dit ook meer een vraag die ligt tussen wetenschap, kunst en spiritualiteit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je daar bang voor bent, verzin dan een willekeurige andere methode om het effect te laten zien. Maakt niet uit hoe, ALS je het maar laat zien. Als je het effect niet kunt laten zien, mag je ervan uitgaan dat het effect niet bestaat. Een effect dat je niet kunt laten zien zou namelijk net zo goed niet kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dat een wetenschapper niet objectief is, al probeert hij/zij dat wel. Alles is subjectief. Ieder mens heeft een andere kijk op dingen.
In de kwantumfysica zegt men bv. ook dat in essentie er niets is, maar dat het gaat om de intentie en dat er daardoor een lading aan materie wordt gegeven en hoe deze al dan niet levende materie zich gaat 'gedragen'. En dit heeft weer raakvlakken met spiritualiteit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Of een plant wel of niet beter groeit, is zonder problemen objectief vast te stellen. In de kwantumfysica zegt men niets over een intentie. Dat is een opzettelijke mis-interpretatie van de kwantumfysica door sommige spirituele stromingen die naarstig op zoek zijn naar bevestiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is hoe het komt dat de ene plant beter groeit dan de ander. Als je iets met liefde behandeld heeft dat een ander effect dan dat het met haat of angst gebeurd.
En er zijn idd sommige spirituele stromingen die hiernaar verwijzen. Bij die stromingen staat God of Allah voor liefde. Nu ben ik zelf daar geen fan van, maar een belangrijke keuze is om te kiezen tussen liefde en angst.
Wetenschap is mij te koel en kiest in mijn ogen te vaak vanuit angst.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat je hier schrijft zegt iets over *jouw* idee van wat wetenschap is. Het zegt niets over de wetenschap. Wetenschap is een gezonde nieuwsgierigheid naar hoe alles functioneert, naar verbanden tussen alles om ons heen, naar onszelf. We zien dat de zon licht en warmte geeft. Wetenschap is dan: hoe kan dat eigenlijk? Wat is licht eigenlijk, wat is warmte? Hoe komt het nu dat planten daarvan gaan groeien? Ik zie echt niet in wat daar koel aan is. -- Dan het begin van je reactie. Je schrijft: de vraag is hoe het komt dat de ene plant beter groeit dan de andere. Dat is niet juist. De vraag is: groeit de ene plant beter dan de andere? Dat is uitgebreid onderzocht, door heel veel mensen. Het antwoord is een duidelijk nee. Als jij denkt dat er redenen zijn om ervan uit te gaan dat het antwoord Ja is, dan moet je dat zeggen. Dan moet je ook zeggen hoe je daar dan bij komt. Pas dan kunnen we kijken of jouw idee beter is dan het bestaande idee. Ook dat is overigens pure wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verklaring is hier dat ze beter groeien door persoonlijke liefde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je hebt me niet begrepen, zo te zien. Ze groeien NIET beter. Je bent dus bezig een niet-bestaand verschijnsel te verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het wel, probeer zelf een keer zo'n experiment zou ik zeggen. En dan even niet van het negatieve uitgaan ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's een leuke. Je vraagt mij om te laten zien dat een verschijnsel niet bestaat. Dat kan natuurlijk niet. Op die manier zouden duizenden mensen er een dagtaak aan hebben om aan te tonen dat van alles en nog wat niet bestaat. Nee, er is een goede reden om het andersom te doen: als je gelooft dat iets WEL bestaat, is het aan JOU om dat te laten zien. Dus: geloof je werkelijk nog steeds dat planten beter groeien als je ze positief benadert? Ga je gang: laat maar zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik geloof het en jij gelooft het dus niet; ik bedoel als je het echt niet gelooft dan kun je het resultaat als je zelf het experiment eens doet met eigen ogen zien.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus je blijft zeggen dat er een verschil is? Wel, laat maar zien. Ik heb het experiment trouwens gedaan. Toen ik een jaar of 10 was, of misschien 12, dat weet ik niet meer precies. Op dat moment was ik nog erg goedgelovig, en geloofde ik echt in dit soort dingen. Ik heb geprobeerd mijn eigen plantjes liefdevol toe te spreken, of juist uit te schelden. Wat denk je? Het maakte geen enkel verschil. Dit heeft er bij mij toe bijgedragen dat ik minder gelovig en meer realistisch ben geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je nu meer liefde geven dan toen? :-) Als het één keer niet lukt dan is het niet zo dat het iedere keer niet zal lukken (dat is trouwens negatief denken). En proberen impliceert al mislukking.
ik heb precies de tegenovergestelde ervaring met planten.hoe meer ik ze verwaarloos hoe beter ze gaan bloeien.de meest gekke planten krijg ik bloei waar meestal van word gezegd dat die planten maar 1 keer bloeien en daarna dood gaan die krijg ik weer in de bloei omdat ik ze verwaarloos,dus erg weinig water geef.dat vind ik dus geen positieve aandacht dat ze dan van mij krijgen.hoe meer negatieve aandacht ik ze geef hoe beter ze t doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het met die appel werk weet ik niet. Planten groeien weelderiger als je tegen ze praat omdat de co2 concentratie hoger is. Je ademt dat namelijk uit. Dus lang tegen jouw plant ademen helpt ook.