Op het groen voor ons huis worden sinds de huizen zijn opgeleverd steeds bomen gepland die na een jaar dood zijn. Zou dat komen door bodemvervuiling?

Er worden acacia's gepland. Achter het huis doen ze het erg goed. Voor het huis gaan ze alle dood. Het was vroeger (nat) weiland. Het betreft kleigrond achter de duinen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Bodemvervuiling is mogelijk, bijvoorbeeld door bodemschimmels die vooral optreden bij een slechte bodemstructuur of een te natte standplaats. Robinia (acacia) is daar o.a. gevoelig voor. Eenmaal de schimmels binnen in de wortels geraken zullen zij zich via het transportsysteem doorheen de gehele boom verspreiden. Deze schimmels kunnen vaak gedurende lange tijd in de grond overblijven. Wil men op dezelfde plaats toch terug een, voor die schimmel gevoelige boom plaatsen, dan moet men de grond eerst grondig ontsmetten. Lees meer in de bron (boomziektes).

Het zou echter ook kunnen dat de grond gewoon te nat is voor de acacia's, of dat ze op een te winderige plaats staan. Alle acaciasoorten moeten worden geplant in droge, arme of schrale grond, die niet rijk is aan voedingsstoffen. Op voedselrijke grond groeien de scheuten te snel. Er worden te zachte scheuten gevormd, die door storm gemakkelijk afbreken. Bovendien zijn de snel gegroeide scheuten gevoelig voor vorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien is de bodem te zout ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de bouw van een huis, wordt de grond rondom de huizen volkomen in elkaar gedrukt/ gereden.
Er ontstaan dan lagen grond die zo dicht zijn, dat er geen water meer doorheen gaat ( storende lagen)
Bij weinig neerslag, zoals afgelopen voorjaar, kan er geen grondwater meer omhoog komen ( capillaire werking) en staan bomen te verdrogen, bij veel regen zoals de afgelopen maanden, kan het water ook niet meer weg zakken en staan bomen te verrotten.( was vorig jaar ook al zo)
Tegenwoordig wordt er bij de aflevering van een huis er een paar vrachten grond over de tuin gegooid, zonder de ondergrond los te maken.
In achtertuinen is er meesten geen bouwverkeer geweest en zijn de grondlagen niet verstoord, dus groeien de acacia's prima.