Kun je brommermix benzine ook voor een bosmaaier of kettingzaag gebruiken?

Wij meeneem altijd zelf benzine met speciale olie voor onze bosmaaier en kettingzaag (beide van Stihl), maar nu zag ik bij de benzinepomp brommermix, ook 1:50 in verhouding olie: benzine. Kun je die ook gebruiken of is dat weer wat anders?

Toegevoegd na 1 minuut:
meeneem = mengen

Toegevoegd na 4 uur:
De verkoper van de olie zei dat het niet kon en dat het te maken had met een ander toerental dan een scooter. Maar hij kon niet zeggen of het dan andere olie was dan bij de brommermix. Bestaan er verschillende soorten olie voor zo'n mengsel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
11.3K

Antwoorden (2)

In principe kunnen de meeste 2 tact motoren draaien op mengsmering 1 : 50,
sommige oude(re) motoren willen nog wel eens een hoger oliepercentage vragen.
Als je met het typeomschrijving van jou machine op het internet zoekt, kun je meestal de juiste mengverhouding vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de mengverhouding hetzelfde is, is het antwoord dus, ja

Toegevoegd na 17 uur:
Reactie op je toevoeging: hoe kan de verkoper beweren dat het niet kan als hij niet weet of er andere olie voor de brommermix gebruikt wordt?
Er zijn wel kleine verschillen tussen de soorten olie, maar ze zijn allemaal geschikt voor twee-tact motoren.
Ik denk dat de verkoper bang is dat hij z'n olie anders niet meer verkoopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tweetakt “mengsmering benzine” in de verhouding 1:50 lijkt precies wat u nodig heeft. Maar de fabrikant van de machientjes beweert op zijn website dat je die mengverhouding alleen mag toepassen als je specifiek zijn olie gebruikt. Anders wil hij dat je twee keer zoveel (!!) olie door de benzine mengt.

http://www.stihl.com/fuel-mix.aspx

Dat lijkt mij zwaar overdreven!
Ik kan mij niet voorstellen dat zijn geweldige olie zoveel beter is dan gewone voor tweetakt mengsmering bedoelde en kant-en-klaar met benzine in dezelfde verhouding voorgemixte olie.

Met even doorzoeken vind ik een wat nuchterder advies:

"All Stihl chainsaws have a set gas to oil ratio when using high-quality two-stroke engine oil. This is set at a ratio of 50 parts gas to 1 part oil. However, real-world situations often occur that may force you to change the mixture ratio slightly. If you use other lower-quality engine oils not recommended by Stihl, drop the ratio to 30:1. Increase the mixture slowly up to 40:1 if the engine isn’t burning or running smoothly. Continuously monitor the engine performance during operation and make adjustments to the ratio as needed, but never go above 50:1."

http://www.ehow.com/info_8314021_gasoil-ratio-stihl-chainsaw.html

En als je een email stuurt dan is de fabriek blijkbaar ineens content dat je sowieso niet te vet mixt. Dus ik zou gewoon 1:50 standaard mengsmering aandurven!

http://www.arboristsite.com/community/threads/stihl-chainsaw-fuel-mixture.142540/
Op die site is het onderwerp blijkbaar al meermalen aan bod geweest, ik verwijs naar de zoekfunctie daar.

Toegevoegd na 6 uur:
En wat die toevoeging aan de vraag betreft:
"De verkoper van de olie zei dat het niet kon en dat het te maken had met een ander toerental dan een scooter. Maar hij kon niet zeggen of het dan andere olie was dan bij de brommermix. Bestaan er verschillende soorten olie voor zo’n mengsel?"

Ik denk dat er meer tactvolle olieverkopers zijn dan tweetakt oliesoorten.