Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom doden eksters andere vogels, waaronder ook andere eksters?

We hebben de laatste tijd vaak eksters in de tuin zitten. Ook merken we dat er redelijk vaak dode vogels in de tuin liggen (duif, merel, ekster) en wij geloven dat de eksters hiervoor zorgen. We hebben zelfs 1 keer gezien hoe 6 eksters een merel aanvielen, die is waarschijnlijk later dood gegaan. Nu is mijn vraag waarom ze dit doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze het waarschijnlijk als hun territorium zien, en ze doen er alles aan om dat zo te houden.
Wij hebben een eksternest in een boom in de achtertuin, als de kat in de buurt komt gaan ze met z'n tweeën zelfs de kat aanvallen. Die eksters zijn slimme en sterke vogels, en laten zich niet zomaar wegjagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom doden mensen alles wat leeft?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb dat eksters ook zien doen. Toen ik klein was heeft een ekster een heel nestje merels uitgeroeid in onze tuin. Alleen vermoord niet opgegeten. Sinds dien altijd een hekel gehad aan die vogels. (Alleen rijd ik ze niet meer dood...op verzoek van Rieneke)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook een kat zijn, de merel kan verwond zijn geraakt en toen rijp voor de kat.
Ivana
11 jaar geleden
Zowel eksters als Vlaamse gaaien doden jonge vogels om aan hun eigen jongen te voeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Eksters, en ook kraaien, ruimen zieke en gewonde vogels uit de weg.
Wat dat betreft zijn het zeker nuttige dieren.
Vorige week nog kwamen mensen een jonge bosuil brengen, helemaal verontwaardigd dat het beestje door eksters werd aangevallen.
Bij onderzoek bleek het dier onder de vleugel een flinke wond vol maden te hebben.
Jammer dat eksters zo'n slechte naam hebben, het zijn mooie, slimme, en nuttige vogels.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing