Als ik een doekje gebruik om het toilet schoon te maken, hoe heet moet het dan gewassen worden om alle "toiletbacteriën" te doden?

Mijn vriendin wil dat ik per se een apart doekje gebruik voor het toilet; ze is bang dat het doekje zelfs na een wasbeurt op 60 graden nog te vies is om te gebruiken voor iets anders dan het toilet.
Ik neem het niet zo nauw, gewassen is gewassen. Loop ik kans ziek te worden als ik op die manier te werk ga?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (7)

Je vriendin heeft gelijk.
Ik gooi altijd kokend water(= 100 graden) over vaatdoekjes.
Kokend water dood alle bacteriën.
Ik zou een doekje wat ik gebruik om het toilet schoon te maken überhaupt
nergens anders meer voor gebruiken,is toch niet echt hygiënisch meer .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en wassen op 90 graden. Je loopt inderdaad kans om ziek te worden anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kokend water over doekje gooien dood niet alle bacterieen.
10 minuten uitkoken zal meer opleveren. Of desinfectie middel.
Neem een apart doekje voor het toilet en gebruik dit alleen hiervoor en dus niet voor het wastafeltje en de muren. ook niet de volgende week, maar was het direct uit. Als je een doekje uitkookt, kun je het wel veilig voor iets anders gebruiken, maar ik zou er toch maar niet de keuken mee doen, al is het alleen maar het idee!
Toiletbacteriën kunnen erg hardnekkig zijn en zelfs als je je handen wast na toiletgebruik zitten er vaak toch nog sporen op je handen als je dit zou uittesten.
amc
13 jaar geleden
Koop voor het toilet aparte doekjes, dus bv gele doekjes voor het toilet, blauwe voor het aanrecht.

Een gezond mens wordt echt niet ziek van de bacteriën die op een doekje zitten, wassen op 60 graden is echt voldoende. 40 graden dood misschien niet alle bacterien, maar ook hier wordt je niet ziek van, een mens heeft bacterien nodig en ze zijn overal, die paar op dat doekje zullen je niet nekken.

Je bent prima bezig dus, jouw vriendin heeft de , heel veel voorkomende , overdreven en totaal onnodige angst voor bacterien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn idee, +
amigo
13 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk dat een gezond mens niet snel ziek wordt van bacterien maar faeces kunnen e-coli bevatten en DAAR kunnen ook gezonde mensen ERG ziek van worden dus dat zijn bacterien die je echt niet nodig hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, maar ik maak al jaren toiletten schoon in instellingen, geloof me ik ben er nog nooit ziek van geworden.
Heb ruim 20 in verpleeghuizen gewerkt waarbij ik bij de verzorging van , vaak zieke, mensen, ook volop in aanraking kwam met vele bacterien, ook daar heb ik nooit iets ernstigs opgelopen.
De angst om ziek te worden van bacterien is echt enorm overdreven, we komen zo vaak in contact met , ook de e- colie bacterie, zonder er ziek van te worden, dat we echt aan het doorslaan zijn om ons hier zo druk over te maken. Gewoon hygienisch omgaan met dingen als toilet bezoek enzovoort is voldoende, er hoeven geen bijzondere maatregelen getroffen te worden zoals, extra heet wassen, bacteriedodende zeep gebruiken (die bestaat helemaal niet eens) en een doekje wat voor de wc gebruikt is aanpakken alsof er vergif in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met nelly eens. Mijn vriend studeert laborant en weet best veel van bacteriën. Hij zegd altijd ''vies leven is gezond''. En dat is ook bewezen. In landen waar m'n veel minder schoon zijn als bv in Nederland (vaak landen met lage economie) komen veel minder vaak ziektes voor.
Ik was eigenlijk alles op 40 graden maar dat is in principe niet voldoende om alle bacterien te doden geef ik toe.

Ik heb het "toiletreiniging probleem" nu opgelost door van de speciale wegwerpdoekjes te kopen maar ik denk dat ze met bijv handdoeken op 60 graden wassen ok moet zijn.

Zoals ik ook ergens als reactie schreef, faeces (poep dus) kan e-coli bevatten en daar worden ook gezonde mensen met een goede weerstand HEEL ERG ziek van!!! Urine is eigenlijk heel onschuldig, dat schijnt zelfs weerstandsverhogend te zijn als je daar af en toe een druppeltje van binnenkrijgt (daarom schijnen die nieuwe luiers een nadeel te zijn tov de katoenen van vroeger, toen kreeg de baby doordat hij met zijn vingers aan die natte luiers zat toch een klein beetje naar binnen)

Ik bedacht mezelf ook al dat het wel een beetje dubbel is, als je af en toe een onderbroek met een "remspoor" in de was hebt is die eigenlijk viezer dan zo'n doekje (en wat dacht je van onderbroekjes van 3 jarigen met ongelukjes???).

Daar hebben wij nooit wat van gekregen maar ik vindt die wegwerpdoekjes nu toch wel makkelijk, voor de wc pot ed
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) remsporen en ongelukjes, ja die werden bij ons ook gewoon meegewassen met de rest.... +
maak het doekje nat en doe hem 5 min in de magnetron tot de damp er af slaat. Geheid dat alle bacterien hartstikke dood zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
En dan zeker in die magnetron je eten warm maken? Uuuwwwhhhh, dacht ik toch niet......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik nou niet bepaald een fris idee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou ook kunnen dat de bacterien in de damp zitten en een uurtje later (als je je bakje chinees opwarmt) weer neerslaan op het eten natuurlijk... zou je daarom altijd zo'n heet doekje krijgen bij de chinees?
Volgens mij wast het overgrote deel van de mensen hun wc-schoonmaak-doekjes gewoon in de normale was mee. We worden er niet massaal ziek van, dus het lijkt voldoende te zijn.

Overigens is het met de hygiëne op de wcpot ook niet zo vreselijk gesteld. Ik zou je vriendin daarom aanraden haar aandacht te richten op andere bacterie-haarden zoals het toetsenbord. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat op een gemiddeld toetsenbord 1.000.000 bacteriën (waaronder de genoemde ecoli-bacterie) zitten, maar op een wc-bril slechts 2500.

Ik zou me dus eerder zorgen maken over mijn werkplek dan mijn zitplek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maak vaak eerst badkamer schoon, dan wc, en dan gooi ik het gele doekje weg...
geen ellende met bleekmiddel op je kleding in de wasmand...

en ook niet met die bacterien, ook al hebben veel mensen wel een probleem met het wc doekje maar niet met een doekje van het aanrecht die er soms ook al een week ligt.