Zijn er mensen met ervaring om een huis in Duitsland te laten bouwen.

Met een Duitse aannemer. En wat zie je meestal over het hoofd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb - bewust - geen huis laten bouwen maar een bestaand huis in Duitsland gekocht, maar er zijn ongetwijfeld een heleboel mensen met ervaring die je met al je vragen kunnen helpen.

Een hele hoop vind je op de link ; dat is sowieso wel een goede pagina om te beginnen informatie in te winnen als je een verhuizing naar Duitsland overweegt.

Een paar dingen die je ECHT in je hoofd moet houden :

- Verhuis niet naar Duitsland ALLEEN omdat de huizen er zo goedkoop zijn ; je moet ook ECHT in het land willen wonen.
- Zorg dat je een huis laat bouwen dat later ook voor de Duitse markt aantrekkelijk is, mocht je het moeten verkopen, anders vis je in een heel kleine vijver.
- Huizenprijzen in Duitsland stijgen niet of nauwelijks ; een huis is niet bepaald een beleggingsobject, zoals het dat in Nederland een beetje is. Neem dan ook een (Duitse) hypotheek (veel lagere rente ook) waarbij je flink aflost, en sluit een Bausparvertrag af !! (voor nog lagare rente in de toekomst). Laat je ook goed voorlichten over welke subsidiemogelijkheden er zijn, want dat zijn er nogal wat.

En een persoonlijke tip :
Bouw een kelder !! Kost weinig extra, en ik snap NU al niet meer hoe ik ooit zonder heb kunnen leven.

Toegevoegd na 54 seconden:
Tweede link is de specifieke pagina die je eerst moet hebben denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een persoonlijke vraag maar om welke reden heb jij er bewust voor gekozen een bestaand huis te kopen?
Wij dubben en denken nog veel, ik ga zelf liever voor een bestaand huis, wat je ziet koop je. (om de nodige stress te voorkomen)
Nieuwbouw kan je nog helemaal naar je hand zetten, maar dan komt er nog een garage, tuinaanleg, bestrating, rolluiken, palletketel, aparte houtkachel,kachelpijp- inderdaad een kelder onder het huis of de garage enz. erbij. Ieder tip is welkom. Wij zitten niet in een positie dat wij nu wat moeten. Huis is verkocht per 1 september en kunnen voorlopig in Nederland huren. Dus geen overhaaste beslissingen zoals zovelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Goedkoper (1 inkomen)
- Het staat er al
- Sneller (bouwen duurt altijd langer dan je denkt en garandeert niet minder gedonder)
- We wilden echt een Duits huis, liefst jaren 70. Een oud huis kun je ook nog prima naar je hand zetten, en intussen kun je er gewoon wonen.
Voor een nieuw te ontwerpen huis echter moet je wel iets meer dan een paar maanden uittrekken, en we zijn geen 20 meer en hebben schoolgaande kinderen.
Bovendien was de aanschaf van een woning in Duitsland al administratief ingewikkeld genoeg, en een huis laten bouwen had dat niet makkelijker en zeker niet sneller gemaakt. Bovendien wilden wij echt zo snel mogelijk na het verkopen van ons huis weg, zonder twee keer te hoeven verhuizen. (Want we zijn, wederom, geen 20 meer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen zijn weer bruikbare tips.