Veroorzaakt een bijennest schade?

Doordat de kitrand aan het vergaan is (had ik eigenlijk al eens moeten laten repareren) heeft een bijenvolk zich kunnen nestelen in de spouwruimte.
Voor zover ik weet beschadigt zo'n volk verder niets, dus ik ben van plan het ongemoeid te laten. Het zit wel vlak naast een raam, en de bijen vliegen af en aan, maar ik heb goede horren dus dát is geen probleem.

Kan ik dat nest met rust laten, of moet ik toch (laten) ingrijpen?

Toegevoegd na 1 dag:
Om aan alle twijfel tussen hommels of bijen heb ik een foto toegevoegd. Hij is niet mooi, dus ik heb maar even een pijltjes gezet waar je kunt zien dat het echt om bijen gaat en niet om hommels.
Ik ga een imker bellen. Als die ze weg krijgt: prima. Zo niet, dan laat ik ze rustig zitten tot het najaar en zie dan wel weer verder.

Toegevoegd na 1 dag:
Om aan alle twijfel tussen hommels of bijen heb ik een foto toegevoegd. Hij is niet mooi, dus ik heb maar even een pijltjes gezet waar je kunt zien dat het echt om bijen gaat en niet om hommels.
Ik ga een imker bellen. Als die ze weg krijgt: prima. Zo niet, dan laat ik ze rustig zitten tot het najaar en zie dan wel weer verder.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
3.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Onderstaande vraag (en antwoorden) gaan over wespen (vandaar slechts een reaktie), maar verder komt het op hetzelfde neer:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/schade-wespen-wespennest.20375 De ervaring van eddijst is er eentje om in het achterhoofd te houden !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bijen vreten, i.t.t. wespen trouwens geen hout ! Dat is wel een belangrijk verschil. http://plazilla.com/page/4295060364/wat-doe-je-als-er-een-bijenzwerm-aan-de-dakgoot-komt-hangen
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat je voor bijen een imker kan bellen, en dat zij het nest gratis mee nemen. Of dit echt zo is, durf ik niet te zeggen. Maar je kan altijd bellen en het navragen natuurlijk.
Rieneke1
9 jaar geleden
klopt Voldy! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het nest op zich niet,
maar een verlaten nest op de verkeerde plek wel.
Een nest tussen dakpannen en dakbeschot kan vochtig worden en daardoor kan het dakbeschot verrotten.
(vorig jaar een dak mogen repareren mede om die reden, op een plek waar een oud nest zat was het het ergst) Een nest op een droge plek, zal goed gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle reageerders: hartelijk dank.
Het plaatsen van een foto gaf een wonderlijk resultaat: tekst en foto staan er twee keer op. Ik betwijfel of een imker de zaak kan oplossen, je kunt er moeilijk bij, maar ik ga dat in ieder geval proberen.

Het beste antwoord

I.p.v. de brandweer of een gemeentelijk "verwijder/vermoord" dienst in te schakelen, zou je veel beter een imker kunnen zoeken.

Er zijn veel te weinig bijen...

Een imker zal blij zijn om gratis een volk te komen halen, jij blij hij blij!

Antwoord

Of het schade veroorzaakt is een tweede punt, het kan voor mensen gevaar betekenen. Daarom is het beter om weg te halen. Echter niet vernietigen, dus niet door Brandweer of gemeentelijke verwijder dienst, maar zoek een imker deze zal het hele "bijen-"volk mee nemen en er verder mee werken.
Kies dus liever de biologische en diervriendelijke oplossing: een imker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan dit het beste weg doen. Als dit al te groot is kan je best de brandweer bellen. Wij hebben nog maar pas een kleine bijennest weggenomen, dit kan je nog zelf doen als het niet vol zit met bijen en als het nog heel klein is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijna zeker heb je geen bijen maar hommels.
Het is nu de tijd voor het vormen van hommelnesten.
Hommels doen niets, of je moet bewust hun nest gaan verstoren, maar normaal doen ze niets.
Ze komen ook niet op zoete drankjes af, zoals wespen dat doen.
In augustus is de grootste activiteit voorbij en gaat het nest van zelf weer dood.
je hoeft niets te doen en ze veroorzaken geen schade aan je muur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook heb je volgend jaar geen nieuwe nest op de zelfde plek.
Dat heb je met bijen wel, die kunnen er jaren lang leven, maar hommels maar een half jaartje.