Mijn man heeft gisteren bij droog en zonnig weer de taxushagen in onze tuin gesnoeid, wat kan ik doen om te vookomen dat de taxus gaat verbranden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Taxus is eigenlijk een schaduwplant, of hooguit een halfzon-plant. Door directe zonnestraling kunnen de naalden verbranden.

Naalden die al vanaf hun "geboorte" in de zon staan, raken daar aan gewend. Maar na het snoeien komen de naalden die vroeger wat meer "binnenin" zaten, en dus in de schaduw zaten van de naalden die nu zijn weggesnoeid, van het ene op het andere moment in de volle zon te zitten. Daar kunnen ze (nog) niet tegen, met "verbranden" als gevolg.

Wat je kunt doen is de planten bedekken met een halfdoorzichtig doek. Zo'n doek laat wel licht door, maar schermt de directe zonne-inval af. Op die manier kunnen de naalden geleidelijk wennen aan hun nieuwe positie met meer directe zonnestraling.

Verder kun je de planten en de doeken goed vochtig houden. En dan het beste er maar van hopen.

Cryofiel