Wat is de beste universele mest voor je gewas?

Ik heb veel verschillende soorten groenten, kleinfruit, en kruiden. Als ik de info mag geloven die ik vindt dan moet ik haast overal wel een aparte mest voor hebben. Nu lijken mijn tomaten van het een of ander weer te weinig te hebben want ik vindt ze er futloos uitzien en enkele bladeren lijken om te gaan krullen.

Over tomaat meststof lees ik o.a:

Alle meststoffen worden is cijfers aangegeven met altijd de zelfde volgorde nl. N( stikstof) P ( fosfor) K (kali) Mg(magnesium) .De tomaat is een (K) kalivreter. Dus neem die meststoffen met een hoog K gehalte. Bonen hebben P nodig, tomaten ook best wat N. (http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&page=1&tid=24132)

Maar is het echt nodig om al deze dingen te weten en uit te zoeken, en is er niet een of andere universele organische meststof waarmee ik mijn meeste groente en fruit kan bemesten? Het is slechts op hobbybasis.

Toegevoegd na 4 minuten:
De tomaten zet ik overigens zoveel mogelijk in de zon, en met heel veel regen zet ik ze onder de afkapping. Zodra het weer zonnig is dan gaan ze weer in de zon. Ik heb 5 planten in een grote speciekuip. Vorig jaar hebben ze het daar geweldig in gedaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Tomaten hebben erg veel mest en water nodig.
Er zijn in grote lijnen twee soorten mest.
Kunstmest en organische mest.

Kunstmest bestaat uit voedingszouten die de planten nodig hebben, maar zijn minder goed voor de structuur van de grond, omdat kunstmest de bodemfauna aantast, de planten te hard laat groeien, waardoor hun afweersysteem verzwakt en schimmels en luizen een kans krijgen.

Organische mest bevat ook de nodige voedingsstoffen voor de planten, maar verbeterd tevens de bodemfauna, waardoor de bodem gezonder wordt, de planten sterker en daarom ook minder schimmels en luisproblemen.

Culterra is een heel goede organische mest, zeer krachtig en compleet, uitstekend voor de groente tuin.( tomaten)
De mest van ecostijl, is iets minder goed en heeft een erg onaangename lucht als het nat wordt, er zitten wat onduidelijke afvalproducten in.

De vloeibare organische mest van ecostijl die van plantensappen is gemaakt is uitstekend!
Wordt direct opgenomen door de planten en uitstekend voor de tomaten, je doet het iedere week in het gietwater, de bladeren worden hard en stevig, prachtig donker groen en gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha Ed, wat een prima uitgebreid zinvol antwoord weer! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Eleo! +10

Andere antwoorden (4)

Paardenmest is vrijwel overal perfect voor. Vaak gratis af te halen ( zie Marktplaats) Het moet alleen een jaar composteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ecostyle mestkorrels zijn overal goed voor. Als je op arme grond tuiniert, werkt het geweldig als je in het plantgat van je plantje een klein handje van die korreltjes mikt voor je het plantje er in zet. Die korrels zijn ook gemaakt van echte beestenpoep en je kunt ze gewoon bij de Boerenbond / het tuincentrum / de Welkoop halen.

Bladverkeuring, zoals geel zien van gras, heeft vaak te maken met gebrek aan kalk, dus dat kun je ook geregeld strooien. Let op met kalk en zon, dat brandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem ik mee, dank je...
Tomaten kan je telen op alle grondsoorten als er maar voldoende organisch materiaal in zit. Zorg er dus voor dat je flink wat compost door de grond heen werkt voor je de tomaten in de grond zet.
in de compost zit, afhankelijk van de leeftijd en de samenstelling, natuurlijk al de nodige meststoffen. Toch is het handig de tomaten extra te bemesten. Dit kan met verteerde stalmest of bijvoorbeeld gedroogde koemestkorrels. Gebruik je stalmest werk dan ongeveer 11/2 kruiwagen (0,1 m3) door de bovenste 20 cm van de grond.

Strooi ook wat gesteente-meel over de grond. Dit bevat veel silicium wat er voor zorgt dat de planten beter bestand zijn tegen schimmelinfecties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opmerking over tomaten en dan wel in de volle grond: Zorg dat de tomaten een dak boven hun hoofd hebben bijv. een plastic overkapping, want als de regen op de tomatenplanten komt dan krijg je gegarandeerd dezelfde ziekte in de tomaten als in de aardappelen nl. phytoftera.
Begint het blad van de tomatenplanten om krullen dan is spuiten met zwavel een probaat middel.