Wat is dit voor beestje?

Ik zag hem vanmorgen op de muur. Hij is ongeveer 1cm lang. Ik heb nog nooit zoiets gezien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben zelf ook wel erg benieuwd. Vind het in ieder geval een schitterend beestje! + voor je vraag

Het beste antwoord

Dit moet de Zwartkoppissebed ( Porcellio spinicornis) zijn...

Toegevoegd na 3 minuten:
De fraaie kleuren zijn opvallend, evenals zijn donkere kop. Het zijn zeer snelle lopers en kunnen zelfs overdag in de volle zon worden waargenomen.
Het is een van oorsprong mediterrane soort die van warmte en een kalkrijke omgeving houdt, vandaar zijn voorkeur voor muren. De soort is niet algemeen, maar kan wel in heel Nederland worden gevonden.

Toegevoegd na 32 minuten:
De Zwartkoppissebed op onderste foto heeft o.a. redelijk gestrekte "antennes".
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt er wel op! Ik dacht dat het een beetje harig was maar nu weet ik niet (ik was net wakker en had mijn bril niet op)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Knap gevonden.
Ben nog wel wat sceptisch, aangezien op de foto de pootjes er duidelijk en ver uitsteken. Dit zie je doorgaans niet bij pissebedden, waar de pootjes vaak netjes onder het schild zitten. Maar toegegeven: Qua kleurschakering en tekening komt deze behoorlijk overeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ging inzoomen en het lijkt er erg op : http://i61.tinypic.com/9unjfd.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad.
Heb het vermoeden dat je een piepjonge variant op de foto hebt weten te zetten.
Vind het nu wel een + waard in ieder geval. ;)
Amadea
9 jaar geleden
Hoe verklaar je dan het verschil tussen de lange rechte antennes op de foto van de vraag en de geknakte nauwelijks zichtbare antennes bij dit beestje?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien 'knakken' die op latere leeftijd? (al zullen deze beestjes waarschijnlijk niet bijster oud worden)
Vind zelf de overeenkomsten in ieder geval treffend genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij zat zijn antenne (hij had maar een) heen een weer te slingeren. Ik weet niet als het echt recht was of als hij alleen zo lijkt door de beweging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea klik eens op de link bij het antwoord: er zit ook een foto van een beest met 'minder geknakte' antennes. De antennes zijn beweeglijk, en het kan ook zijn dat ze op de foto bij de vraag beschadigd zijn. Het is wel degelijk een pissebed, en ik zou ook niet weten welke andere het zou kunnen zijn. Lijkt me dus een correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt er wel op. Hartelijk bedank! Ik heb iets nieuws geleerd vandaag.

Andere antwoorden (1)

Mijn eerste gedacht is een pissebed:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landpissebedden
fremar
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Die zijn duidelijk gepantserd, terwijl het beestje op de foto van vraagsteller er meer als gebreid met gerstekorrelsteek uitziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tekening op de rug van het insect op de foto komt inderdaad niet overeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb weleens pissebedden gezien en dit zag er inderdaad anders uit.