Hoe het beste een geoliede parketvloet te onderhouden ?

Ik heb thuis een geoliede parktevloer.
Deze ca. 5 jaar opnieuw in de olie gezet.
Hoe kan ik deze het beste schoonmaken en tegelijk ondrhouden?
Bestaat er iets als schoonmaak/onderhouds middel in één voor een geoliede parketvloer ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ouders hadden zo'n parketvloer. Ik herinner mij dat het "militaire operaties" waren met kamers leeg maken [stoelen/kasten/tafels etc.] van de ene naar de andere kamer verplaatsen. Vloeren schoonmaken, vervolgens lakken o.i.d. dagenlang drogen en alles weer op z'n plek zetten, waarna de andere helft van de kamer aan de beurt was... Dit moest elke 2 à 3 jaar gebeuren!! Ga naar een gespecialiseerde winkel een vakman en vraag daar advies. Er zijn teveel mogelijkheden denk ik. Anderen wens ik een andere vloer, het is te bewerkelijk, vind ik...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje overdreven, maar mogelijk zijn de producten wat makkelijker geworden.
De meeste onderhoudsolie drogen binnen 12 uur en dan eerder 4 tot 8 uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou zo maar kunnen dat het inmiddels veranderd is, vandaar ook dat ik dit niet als antwoord maar als reactie gepost heb.
[Heb even op je profiel gekeken, je reactie is nu begrijpelijk.]

Antwoorden (1)

Je hebt:
-olie:
Voor onbehandelde of gescheurde vloer. Afhankelijk van het gebruik en de slijtage schuur je een vloer eens in de 10 a 20 jaar.

-onderhoudsolie:
Jaarlijks, kasten e.d. kunnen blijven staan als het de bedoeling is dat ze toch lange tijd blijven staan.
Deze onderhoudsolie heeft vaak een kleurtje, meestal dezelfde als de olie die er op is gegaan, maar je kan ook een tint donkerder of lichter gaan om de kleur een klein beetje te veranderen.

-zeep voor geoliede houten vloer:
Voor de wekelijkse poetsbeurt.

Toegevoegd na 50 seconden:
ps. Bij een intensief gebruikte vloer, 2 x per jaar met onderhoudsolie.

Toegevoegd na 14 minuten:
In de bron een tussenvorm wat betreft onderhoudsolie en zeep,
mogelijk zoek je zoiets.