Is het mogelijk voor studenten om tijdelijk een koopwoning in Nijmegen te huren?

Is het mogelijk voor studenten om tijdelijk een koopwoning in Nijmegen te huren, of zijn daar allerlei regels aan verbonden (zoals puntentellingssysteem enzo)?

En raden jullie dit af of aan? Ik wil dit namelijk misschien gaan doen met 2 anderen, en de reden dat we geen woning willen huren, is omdat het mogelijk is dat 1 van ons gaat stoppen met de studie, waardoor de kosten per persoon ineens omhoog schieten, omdat je tot een bepaalde tijd moet blijven volgens het contract. Bij de huur van een koopwoning mag je namelijk zelf weten wanneer je eruit gaat (of niet?) of je wordt eruit gestuurd omdat de woning verkocht is...

Of raden jullie gewoon aan om een kamertje te huren?

Graag jullie advies! Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Je wilt een koopwoning huren, koopwoningen hebben allemaal een eigenaar die daar anders over kunnen denken. Het is niet zo dat er een wet is die zegt: studenten mogen niet een koopwoning huren [voor zover ik weet].
Je zou op koopwoningen kunnen reageren met de vraag of je kunt huren? Als een huis lang te koop staat, wie weet?
Je zou bij makelaars, die huizen verkopen, kunnen informeren.

Een groot nadeel voor jullie is dat huiseigenaren niet zo zitten te springen om jonge studenten die hun huis komen "uitwonen". Om dit te voorkomen zou het kunnen dat ze een hele grote "borg" vragen voor schade aan het pand. En dan kan het in de papieren lopen [duur worden].

Er zijn ook huisjesmelkers, dit zijn mannen die meerdere panden bezitten en de ruimte in kamer[tje]s verdelen om een zo groot mogelijk bedrag aan huur binnen te krijgen. Hier kun je huren, maar ik zou dat niet doen. Te duur, teveel huurders/teveel herrie, niet wat je verwacht in een huis [onderhoud o.a.].

Wat jullie kunnen doen is een 4-kamer woning huren bij een woningbouwvereniging [wbv]. De handigste manier is als een van jullie ouders deze woning huurt en dat jullie onderhuren en vervolgens met z'n drieën de huur ophoesten, plus de andere kosten [gas&licht&water en verzekering].

Een wbv laat je voor 1 jaar tekenen. Dat klinkt heel lang en daardoor negatief misschien, maar als je gaat berekenen wat je aan huur kwijt bent, is er vast wel een student die ook in hoge nood een huis/ kamer/ onderdak zoekt!

Succes ermee

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een koopwoning gaat huren moet je ook een contract tekenen, waarin bepaald wordt hoelang je huurt. Een huiseigenaar zal niet iemand voor een paar maanden in zijn huis laten wonen, dan kun je dus beter ergens een kamer huren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zult met de eigenaar van de woning moeten onderhandelen. Persoonlijk zal ik een koopwoning niet willen verhuren. Mogelijk dat andere huiseigenaren daar anders over denken.
jc54
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Sommige mensen die het lange tijd niet lukt om hun huis te verkopen, verhuren het om zo toch wat geld te verdienen, bijvoorbeeld voor de hypotheek.