Wat kun je doen om de rekening te drukken als je een warmte koude installatie hebt in een flat?

Wij zitten onder stadsverwarming bi VAANSTER en moeten alleen al al vastrecht meer dan 100 euro per maand betalen voor een kleine 3 kamer flat. Dit is echt te duur voor ons. Hoe kosten te drukken? Graag serieus technisch advies indien maar enigszins mogelijk. WKO = warmte en koude opslag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.vaanster.nl/nl/node/40
Ik gok dat vooral het vastrecht voor de koeling hoog is.
Heb je een specificatie?
Misschien kan je dat af laten sluiten?

Antwoorden (1)

Tegen een hoog vastrecht lijkt me niets te doen, behalve naar de rechter stappen als je denkt dat het onrechtmatig is. Als je een verbruiksmeter hebt, kun je wel besparen, dat gaat op dezelfde manier als bij een gewone CV: temperatuur lager zetten, niet onnodig ramen open zetten, enz.
Bij een tussenwoning, en helemaal bij een flat, maakt een paar graden lager al heel veel uit. Dit omdat de tussenmuren, plafonds en vloeren, tussen de woningen, niet geïsoleerd zijn. Staat jouw temperatuur lager ingesteld dan bij de buren, dan krijg je dus gratis warmte van die buren. Omgekeerd gaat dit ook op: stook je een paar graden hoger dan zij, dan betaal jij voor hun verwarming.