Scheelt het echt op je energierekening als je spaarlampen gebruikt?

Ik krijg mijn afrekening pas in mei, maar heb wel in de meeste lampen nu spaarlampen gedaan. Dus ik ben eens nieuwsgierig naar de ervaringen van andere mensen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Je betaalt je verbruikte kilowatturen per uur... En als je 100 watt lamp een uur aan laat staan dan verbruik je dus 1 kilowattuur... Dat is een normale lamp... Het je een spaarlamp van 10 watt dan kun je die 10 uur aan laten staan en een spaarlamp van 5 watt wel 20 uur aan laten staan voordat je die ene kilowattuur verbruikt hebt...

Is dat geen besparing?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoe krijg je het voor elkaar om zoveel onjuistheden te proppen in een paar zinnen?
Je betaalt geen kilowatturen per uur, maar kilowatts.
En als jij voor een 100 watt lamp die je één uur aan laat staan 1 kilowattuur moet afrekenen, dan ben ik niet jaloers op je energierekening.

Andere antwoorden (13)

Ja hoor spaarlampen gebruiken minder energie.
Het naam zegt al he,
Spaar-lamp
Je kan er mee sparen op je kosten...
Wacht maar af je zult 't vanzelf zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat maakt echt verschil

Zie ook bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bespaart echt. Hoeveel je ervan merkt is een beetje afhankelijk van de andere stroom verbruikers die je hebt: Hoe meer stroom je verbruikt (bv electrisch koken, bakken, boiler, vloerverwarming) hoe minder je het zal merken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per lamp scheelt dat misschien 30W. Als je deze lamp 33 uur aan hebt is dat 1 kWh. Met 1 kWh bespaar je ongeveer 20 ct ofzo...

Je moet het dus van veel lampen die lang aan staan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de moeite. Je moet je thermostaat lager zetten en als je weg gaat heel laag. Koop een petroleumkachel Zibra Kamin voor als je alleen thuis bent, dan kan de verwarming uit en heb je het toch heerlijk warm voor een paar centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je huis goed geïsoleerd is, hoef je je thermostaat nauwelijks lager te zetten als je geen gloeilampen meer hebt. Verder is 't omzetten van gas naar warmte een stuk efficiënter dan 't omzetten van stroom naar warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde hoger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar heeft enzo helemaal gelijk in.
Omdat de stroomprijzen stijgen, spaarlampen duurder zijn in aanschaf en men spaarlampen langer aan laat staan, is 't effect in de beurs minder opvallend dan je wellicht zou veronderstellen aan de hand van de reclame's. Maar verschil maakt 't wel degelijk.
Zou je 't over 10 jaar andersom doen (alle spaarlampen tegelijk vervangen door gloeilampen): dan zal je merken dat 't verschil in kosten veel groter is.

Wel is er de verwachting dat de stroomkosten die normaal gesproken niet gemeten worden, wel gemeten en berekend zullen worden in de toekomst. Bij LED-verlichting is er 'verhuld' stroomgebruik die momenteel niet wordt berekend. Ik geloof dat dat iets te maken had met omzetting van wisselspanning naar gelijkspanning. Zou de stroom eenmaal aan huis ook in gelijkspanning geleverd kunnen worden, dan zullen de werkelijke besparingen bij LED-verlichting groter zijn dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is verhuld stroomverbruik en wie rekent daar niet mee? Er wordt stroom verbruikt of niet. Als je het niet weet, moet je er niets over zeggen.
Spaarlampen alleen zetten geen zoden aan de dijk. Zoals de anderen het al hebben gezegd, kun je het beste besparen door met andere elektrische apparatuur slimmer om te gaan. Een ledlamp, dat is nou wel heel zuinig. Scheelt 95% in vergelijking tot een gewone gloeilamp en ze gaan ontzettend lang mee! Tegenwoordig heb je ook flame ledlampen, deze geven warmer licht dan de eerste lampen die dat koele witte licht hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Het is zijn geen honderden euro's, maar het is toch leuk meegenomen. Een gemiddeld huishouden kan ongeveer 74 euro besparen op de energierekening op jaarbasis.
Ook bespaar je uiteindelijk nog iets op het verbruik van gloeilampen.

Milieu centraal meldt hier het volgende over:
"Een spaarlamp kost gemiddeld zeven euro. De zuinige lamp lijkt dus duurder dan een gloeilamp (1 tot 4 euro), maar is dat niet. Een spaarlamp gaat veel langer mee, waardoor de kosten per branduur ongeveer hetzelfde zijn. Een spaarlamp brandt zeker zes keer langer dan een gloeilamp (1.000 branduren). Voor de tienduizend branduren van de spaarlamp betaalt u maar eenmaal aanschafkosten (7 euro); voor eenzelfde aantal gloeilampbranduren moet u tien lampen kopen (minimaal 10 euro).

Met een spaarlamp bespaart u bovendien fors op de energiekosten. Als een gemiddeld huishouden alle gloeilampen in huis vervangt door spaarlampen, dan bespaart dat jaarlijks 310 kWh, oftewel 74 euro (prijspeil 2009)".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat scheelt maar of je op kort termijn al zoveel verschil ziet dat geloof ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het scheelt zeker als je spaarlampen gebruikt,vooral als je dat in je hele huis doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop spaarlampen van een gerenomeerd merk, deze gaan wel een aanzienlijke langere tijd mee , zals o.a philips en osram.

Oook een spaarlamp gebruikt nogalwat aan energie als je hem vaker aan en uit schakeld.

Als je zowat je gehele huis hebt voorzien van spaarlampen dan spaar je wel degelijk.

Wel even uitrekenen wat je uitgaven zijn geweest voor de spaarlampen en hoe lang het duurd totdat je begint goed te sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bespaart wel op je rekening, maar je dient de winst wel te verrekenen met de meerprijs van de spaarlamp.
Hoe langer de lamp per dag brand, des te groter wordt je winst verhoudingsgewijs. In het algemeen kun je stellen dat een spaarlamp een factor 4 in wattage lager is dan een gloeilamp. Dus voor een oude 40 watt lamp installeer je nu een 10 watt lamp. Aleen de spaarlamp is een factor 5 duurder. (even controleren, want ze worden staads goedkoper) duurder

Maak je eigen berekening.
Waar hang je de spaarlamp op? Hoeveel verwacht je dat hij per dag ongeveer brandt? Vergelijk daarna de kosten op de lange termijn van een gloeilamp met die van de spaarlamp.
Doe dit als volgt. (dit is een voorbeeld)
Je 15 watt spaarlamp kost bijvoorbeeld 7 euro, en je goede oude 60 watt gloeilamp 1 euro.
Reken maar mee: de spaarlamp verbruikt per jaar (bij 1000 branduren) 15 kilowattuur elektriciteit, de gloeilamp 60 kilowattuur. Dat is een besparing van 45 kilowattuur, ofwel een euro of 10. Binnen een jaar heb je het prijsverschil van de aanschaf er dus al uit. En een goede spaarlamp gaat vele duizenden branduren mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarlampen besparen weinig stroom en geld. Lampen zijn relatief kleine energieverbruikers. Er zijn mensen die hun gloeilampen vervangen door spaarlampen om hun zwembad (12.000 watt) te verlichten en zetten daar ook een paar terrasverwarmers (8.000 watt per stuk) bij. Nou, dan bepaar je toch weer (60-11) 49 watt per lampje!
Wat veel beter helpt voor het milieu en je portemonnee, maar politiek niet zo lekker klinkt zijn de dikke trui en de lange onderbroek.

Toegevoegd na 2 minuten:
En laten we de auto (tot 100.000 watt) niet vergeten.