Kan het kwaad als ik luchtwortels van mijn monstrera afknip?

ik heb een gatenplant van een meter of 15, die ik langs m'n plafond heb geleid.
hieruit komen zoveel luchtwortels dat ik gebukt door delen van m'n kamer moet lopen.
kan het kwaad als ik er een paar afknip?

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Wonen
45.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WOW... Foto? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaaaa foto foto foto fotoooooo! Dat moet een spectaculair plantje zijn!!!
Ik zou denk ik gewoon eerst twee stuks afknippen en een weekje kijke of er iets afsterft of niet. Zo niet, knip je er tien af, en weer even kijken hoe het gaat. Op die manier kan je wel het een en ander proberen denk ik.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben heel erg benieuwd naar je monstera Rieneke. We zijn nu bijna 10 jaar verder.. heb je een foto? Of misschien IG?

Het beste antwoord

Nee. Dit kun je gerust doen.

Verzorging mostera:
"De lange luchtwortels mag u afknippen of terugleiden in de potgrond waarna ze als grondwortel verder groeien".

Voor meer informatie en verzorgingstips: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb er ook een gehad, en mij werd verteld dat ik ze beter niet kan afknippen, omdat ze via die wortels zuurstof opnemen uit de lucht.
Maar of het kwaad kan, weet ik niet.
Die van mij is in een verhuizing grotendeels gesneuveld, toen is ie bijgeknipt, dus nu is het een miniplant ipv een reus. Maar hij is wel weer meteen heel veel nieuwe blaadjes en takken aan het bij maken. Dus ze kunnen blijkbaar veel hebben.

Ik zou zelf de wortels niet helemaal afknippen, maar alleen een deel eraf knippen zodat je weer normaal kan lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel meevalt.

Dit vond ik op een engelse site:

I have been cutting the air roots off, but wonder if that is damaging the plant some how. It doesn't seem to have affected its growth.

http://www.gflora.com/index.php?cmd=genus_body&genus_id=45
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luchtwortels die bij oudere planten worden gevormd mogen worden afgeknipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je deur nog wel open?
Kon je kerstboom er nog wel in?
15 m lange Monstera!
In de natuur hangen deze luchtwortels in de lucht als steun, totdat ze de grond raken en dan worden het gewone wortels.
Knip je ze af in je kamer dan geeft dat niets, er komen dan weer nieuwe aan.
Heb je al plannen voor een boshut?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
geen ruimte hier voor een kerstboom ed :)
ik woon in een soort tuin, maar dan binnen. ik heb de monstrera's in mexico gezien, daar is de mijne niks bij.
fijn te weten dat ik kan gaan knippen!
(hoewel ik het niet graag doe).
goed dat je monstera het zo goed doet,in ons kamerklimaat hebben de luchtwortels geen grote functie,omdat de luchtvochtigheid niet hoog genoeg word,dus kun je ze gewoon afknippen,een andere mogelijkheid is de luchtwortels in een andere pot met potgrond te leiden zodat ze als extra wortelstelsel dienst doen,waaardoor de kans dat de plant gaat bloeien en vruchten dragen toeneemt. Die Vruchten zijn overigens eetbaar en hebben een smaak die lijkt op banaan met aardbeien vandaar Monstera deliciosa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Kan geen kwaad als je de luchtwortels weghaald, zeker niet bij een plant die zo lang is. Het voordeel is minder gewicht en wat meer plaats aan je muren.
Ik heb er lang geleden ook een gehad prachtigge plant
van een meter of 6. Maar toen heb ik hem met pijn in mijn hart toch weg gedaan, hij werd me toch te groot voor in de kamer. Ik heb hem toendertijd toch nog een goede
bestemming voor gevonden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kun je best afknippen als je er last van hebt, ik doe het af en toe ook. Nog nooit gehad dat er een aan bezweek.