Is eikenhout geschikt om er een snijplank van te maken? En is het noodzakelijk om hem dan te behandelen?

Kan het loog in het hout kwaad voor de producten die je er op snijdt of neerlegt?
Is het mogelijk om eikenhout te oliën met olijfolie net zoals olijfhout? Of met meubelolie > kun je er dan eten op leggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afgezien van of het kan of niet kan is een snijplank van hout niet hygienisch.
omdat het poreus is is het nooit goed schoon te krijgen en kunnen bacterien er prima in overleven. daarbij blijft het lang vochtig na het afwassen, wat ook weer een prima plekje is voor 'dingen' die je niet in de buurt van je keuken en voedsel wil hebben. vanwege deze eigenschappen trekken ook geur en smaakjes in je snijplank (dingen kunnen bv naar ui gaan smaken om maar ff een voorbeeld te noemen) als je het enkel voor brood gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal, maar dat kan ik niet uit je vraag opmaken.
dus voor alle zekerheid toch toch maar even deze feitjes zodat je ervan op de hoogte bent.

Het beste antwoord

Op zich prima geschikt maar pas op splinters als het hout verdroogd en gaat scheuren. Je moet wel een heel compact stuk nemen...Als je het invet kan je het beste bijenwas nemen zonder toevoegingen. Meubel olie zit een kleurtoevoeging in en is vaak minerale olie. Deze is niet geschikt voor consumptie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Normaal gebruikt men daar beukenhout voor maar eik is ook hard en kan daarvoor dienen.
U hoeft die helemaal niet in te smeren of te behandelen.
Na elk gebruik gewoon goed afwassen met gewoon vaatwasproduct zoals Dreft, Per, Ecover, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eiken wordt daar nooit voor gebruikt dit juist ivm schadelijke stoffen.
Daarom wel beuken omdat deze die stoffen niet bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke tof ? Eikenhouten snijplanken / hakblokken zijn namelijk beslist niet ongebruikelijk ! http://www.koksmesexpert.nl/index.php?route=product/product&product_id=488
Ja, alle hardhout is in principe geschikt. Inmiddels is ook gebleken dat houten snijplanken beslist niet minder hygienisch zijn dan kunststof en zeer beslist beter is dan glas, dat een messen-killer is.

Zelf een plank maken zal echter niet meevallen, want dat moet altijd gebeuren van zogenaamd kops hout ; je kunt er dus niet zomaar een stukje plank uit snijden, je moet echt op de bovenkant van de houtvezels kijken. Meestal moet je daarvoor verschillende blokjes met de kopse kant naar boven aan elkaar lijmen (en je moet een hele dikke schijf eikenhout hebben, horizontaal uit de boom gezaagd.

(Voor een brooddplankje ofzo, dat eigenlijk nooit nat gereinigd wordt, kun je wel gewoon een stukje plank nemen, maar in de praktijk zal dit altijd krom trekken met schoonmaken).

Na vervardiging verzadig je de plank met olie, maar niet met olijfolie, want dat heeft een nogal sterke smaak en geur. Een meer neutrale olie (zonnebloem- of raapzaadolie bijvoorbeeld) is smaakneutraal en prima geschikt. Verzadigen = net zo vaak insmeren tot er niks meer intrekt.