Wat zijn dit voor beestjes in ons nieuwe huis ?

In de vensterbanken van ons nieuwe huis zitten telkens beestjes. Wat zijn het ? Het huis is rietgedekt dus ik denk aan rietluis. Kan ik hier iets tegen doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
9.7K
Amadea
10 jaar geleden
Kan je ook een scherpere foto plaatsen? Het is nu echt niet op te maken hoe ze - behalve de kleur - er uitzien!
Amadea
10 jaar geleden
Het zouden stofluizen kunnen zijn, Liposcelis divinatorius.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg ze nog niet beter op de foto. Ze zitten alleen in de vensterbanken. Ik heb altijd wel een raam open.

Het beste antwoord

Het moet de Rietluis zijn.
Dit komt eigenlijk alleen voor in woningen of rieten daken die ingrijpend zijn gewijzigd. Heeft u een nieuw gebouwd pand, uw riet laten vernieuwen of wellicht een verbouwen uit laten voeren? Het ongedierte komt zowel bij pannen gedekte als riet gedekte panden voor. De overlast zal doorgaans langer aanhouden bij rieten daken, al hoeft dat geen probleem te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is geen goede oplossing beschikbaar tegen beestjes in het riet. Dat is op zich geen probleem, aangezien rietluis hinderlijk kan zijn, maar de beestjes geen schade aanrichten en geen gevaar zijn voor de gezondheid van mens en dier. Bestrijding doet doorgaans meer kwaad dan goed, waardoor u beter kunt wachten op het ontstaan van een nieuw evenwicht.
Z512099
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het lijken stofluizen. Volgens wikipedia is het een kwestie van goed stoken of goed ventileren bij mooi, droog weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Engeland kan je hier een bestrijdingsmiddel voor kopen
hier weet ik het echter niet te koop en is het waarschijnlijk verboden
Zelf heb ik het in een chalet gebruikt
De chalet was oud en met beestjes in de muren
dit product is een klein rood blikje met een lont
die steek je aan
venster en deuren toe
heel het huis vult zich met rook en elk beestje in elk spleetje gaat dood
je moet deus eerst al je kookpotten verwijderen en na de behandeling goed poetsen
zeer drastic maar het werkt