Hoe komt het dat ijzeren delen van een klok vaak blaauw zijn, hoe doet men dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Dat zijn kleuren die blijven staan nadat het van een temperatuur van rond 600°, de ontlaattemperatuur, afgekoelt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te voorkomen dat het gaat roesten wordt het materiaal gepassiveerd. Passiveren is een andere naam voor zinkchromateren.
Als je echter de opwindveer bedoelt, dan komt de blauwe kleur door de (door Xinix genoemde) hittebehandeling die het verenstaal heeft ondergaan teneinde het materiaal te kunnen vormen, zonder dat het zijn eigenschappen verliest.