Ik heb een klimmende blauwe winde geplant die nu mooi begint te groeien alleen is er een probleempje...

Ik wil hem tegen de muur aan laten groeien.Maar de muur staat aan het noorden,dus de blauwe winde groeit naar het zuiden.Maar ik wil liever niet een houten rek o.i.d. aan de muur monteren.De plantjes zijn nog vrij klein,zo'n 15 cm.Wat kan ik het beste doen?

En nog een klein vraagje erover..Het is een eenjarige plant staat op de verpakking.Betekent dit ik elk jaar nieuwe moet zaaien?of is het dat hij maar een jaar bloeit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

jouw winde zal niet uit zichzelf tegen de muur aangroeien, hij heeft houvast nodig.
het beste zou zijn een houten rek te monteren, maar dat wil je niet.
wat je dan kan doen, is tonkinstokken kopen, en wel de langste die je kan vinden.
steek deze bij je plantjes in de grond, en leid ze er omheen.
de plant leeft maar 1 jaar, maar zaait zichzelf goed uit, dus volgend voorjaar zullen er weer nieuwe plantjes opkomen.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een blauwe winde is inderdaad een éénjarige plant. volgend jaar opnieuw zaaien dus. Wat je nu kunt doen is een los trellisscherm kopen en dat tegen de muur zetten, of in een brede bak zetten en daar de winde tegenaan laten groeien. Mooi hoor! Geniet ervan!

Toegevoegd na 14 minuten:
vergat er nog bij te vertellen dat er trellisschermen zijn in allerlei maten, dus niet alleen zoals het voorbeeld wat ik gaf. Ze zijn bij alle tuincentra maar ook bij de meeste bouwmarkten te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja deze klimplant wil graag in het zonnetje staan, een noordmuur is dus niets voor dit prachtige plantje, met geweldig mooie blauwe bloemen en zijn hallucinerende zaadjes
maar daar gaat het misschien wel om.
Eenjarig betekend slechts een seisoen groeiend, hierna gaat de plant dood.